Sámuel
"Az ifjú Sámuel pedig az Úr szolgája volt Éli felügyelete alatt. Abban az időben ritkaság volt az Úr igéje, nem volt gyakran látomás. Egy napon az történt, hogy Éli a szokott helyén feküdt. Szeme már homályosodni kezdett, alig látott. Az Isten mécsese még nem aludt el, és Sámuel ott feküdt az Úr templomában, ahol az Isten ládája volt. Az Úr szólította Sámuelt, és ő így felelt: Itt vagyok. Majd odafutott Élihez, és ezt mondta: Hívtál engem, itt vagyok. Ő azonban így válaszolt: Nem hívtalak, menj vissza, feküdj le! Elment tehát, és lefeküdt. De újra szólította az Úr Sámuelt, Sámuel pedig fölkelt, odament Élihez, és ezt mondta: Hívtál engem, itt vagyok. Ő azonban így felelt: Nem hívtalak, fiam, menj vissza, feküdj le! Sámuel még nem ismerte az Urat, mert az Úr még nem jelentette ki igéjét neki. Az Úr azonban harmadszor is szólította Sámuelt. Ő pedig fölkelt, megint odament Élihez, és ezt mondta: Hívtál engem, itt vagyok. Ekkor értette meg Éli, hogy az Úr szólítja az ifjút. Azért ezt mondta Éli Sámuelnek: Menj, feküdj le, ha újból szólít, ezt mondd: Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád! Sámuel elment, és lefeküdt a helyére. Az Úr pedig eljött, megállt, és szólította, mint azelőtt: Sámuel, Sámuel! Sámuel pedig így felelt: Szólj, mert hallja a te szolgád. Akkor az Úr ezt mondta Sámuelnek: Én olyan dolgot fogok véghezvinni Izráelben, hogy aki csak hallja, belecsendül a két füle. Azon a napon beteljesedett Élin mindaz, amit megmondtam háza népéről. Elkezdem, és bevégzem."
Mert megjelentettem neki, hogy minden időkre szóló ítéletet tartok háza népén azért a bűnért, amelyről tudta, hogy fiai azzal átkot vonnak magukra, és mégsem fenyítette meg őket. Ezért megesküdtem Éli háza népének, hogy sohasem lehet kiengesztelni Éli háza népének a bűnét sem véres-, sem ételáldozattal.” 1Sám 3,1-14.
A bírák kora után vagyunk és többször azt olvassuk a bírák koráról, hogy mivel nem volt király Izráelben, mindenki azt csinált, amit akart. Amikor szabadjára engedik az emberek az indulatokat, az erőszakot, a szexuális kicsapongást, a hazugságot, az ember alapvető, istentelen ösztöneit, ott semmi jó nem vár a többi emberre. Ott ember embernek a farkasa lesz. S lassan, de biztosan minden összedől, és minden, ami addig nemes, tiszta és jó volt, lassan a végére tönkremegy.
Több emberről olvasunk ebben az igeszakaszban. Mit tudhatunk meg róluk? Élinek hívták abban az időben azt a férfit, aki a jeruzsálemi papi szolgálat vezetője volt. Két fia, Hofni és Fineás szintén papok voltak, és apjuk vezetése alatt szolgáltak. Nem sok jót tudunk meg róluk. A második fejezetben leírja a Biblia, hogy mi mindent követtek el, és az sem volt véletlen, hogy Isten olyan hirtelen elvette az életüket. Ugyanis tudatos konoksággal kitartottak minden gonoszságuk mellett, noha ők is papok voltak, ott szolgáltak Isten házában, ha egyáltalán szolgálatnak lehet nevezni, amit műveltek. De ott voltak. Isten arra hívta el őket, és ezt mégsem úgy tették, ahogy az Isten előtt kedves lett volna. Tudatos konoksággal tartottak ki gonosz indulataik mellett. Követelték a nekik járó részt az áldozati húsból, és azt mondták, hogyha nem adják oda nekik, hát elvesszük erőszakkal is. És még - mondja az Írás - ennél utálatosabb dolgokat is cselekedtek. A kijelentés sátránál szolgálatot teljesítő asszonyok közül többel együtt aludtak. Ezért - így folytatódik a szövegben a leírás - rossz híreket kezdtek terjeszteni róluk. És igazuk is volt. Meggyalázták Isten szolgálatát. Rossz hírbe keverték Istent magát is. Valójában Isten dolgai kerültek gyalázatos megvilágításba, és gyanúba az emberek előtt Hofni és Fineás erőszakossága és paráználkodása miatt. Éli fiainak bűne azért volt súlyosabb, mint másé, mert Isten őket őrállókként helyezte oda. A hívő embereket, a maguk helyén, legyen az a család, az iskola, vagy a világi munkahely, őrállóként helyezi oda.
A hívő ember a szolgálatból nem mehet szabadságra. Mindig Isten szolgája. Ehhez nem kell papnak lennie. Nem kell lelkésznek lennie, vagy diakónusnak, presbiternek vagy hitoktatónak. A hívő ember az Isten szolgája. Az egyetemes papság elve szerint - amit a Biblia tanít - minden hívő keresztyén Isten szolgája.
Sámuelről meg azt olvassuk a 2. fejezetben: "A gyermek Sámuel nőttön-nőtt, s kedves volt mind Isten, mind az emberek előtt." Amikor őt elhívja Isten, ez egy új fejezetet jelentett Izráel népe történetében. Úgy fejeződik be a Bírák könyve, hogy mivel nem volt király Izráelben, mindenki azt csinált, amit akart. Ez a teljes anarchia. Ma úgy hívják, hogy liberalizmus. Szabad gondolkodás, szabad cselekedet. Mindenki azt csinál, amit akar.
De elhívásunk a megszentelődésre, a szent életre szól. Az Istennel való közösség átformálja az embert. Ha Jézust akarjuk követni, magas mércét állít elénk a Biblia: …mivel ő, a Szent hívott el titeket – magatok is szentek legyetek egész magatartásotokban, úgy, amint meg van írva: „Szentek legyetek, mert én szent vagyok.” (1Pt 1,15-16)
Bár megtértünk, bűnbocsánatot és új életet nyertünk, ez a szentség sem magától jön. Kemény, kíméletlen harcot kell vívnunk önmagunkkal, az „óemberünkkel”.
Elhívásunk az Istennek való szolgálatra szól. Amikor elhívta Jézus a tanítványokat, ezzel együtt a szolgálatra is elhívta őket. A szolgálatra való elhívás nem csak az apostoloknak szólt, szól minden hívőnek is a világ végezetéig: Menjetek el tehát, tegyetek tanítvánnyá minden népet, megkeresztelve őket az Atyának, a Fiúnak és a Szentléleknek nevében, tanítva őket, hogy megtartsák mindazt, amit én parancsoltam nektek; és íme, én veletek vagyok minden napon a világ végezetéig. (Mt 28,19-20)
Aki átélte a megváltás csodáját, a bűnbocsánat örömét, abban feltámad a vágy, hogy továbbadja a jó hírt. Aki megismerte Jézust, másokat is hív, hogy ők is találkozzanak vele. Természetesen nem mindenkit ugyanarra a szolgálatra hív az Úr. Együtt Krisztus teste vagyunk, egyenként pedig tagjai. Minden egyes tag a maga szolgálatával járul hozzá, hogy együtt betöltsük Krisztustól nyert elhívatásunkat. Ti pedig Krisztus teste vagytok, és egyenként annak tagjai. Ezek közül pedig némelyeket először apostolokká rendelt az Isten az egyházban, másodszor prófétákká, harmadszor tanítókká. Azután adott csodatevő erőket, kegyelmi ajándékokat: gyógyításra, gyámolításra, vezetésre, különféle nyelveken szólásra. (1Kor 12,27-28) Bár törekednünk kell a hasznosabb ajándékokra, mégsem az a lényeg, hogy minél nagyszerűbb, minél látványosabb szolgálatunk legyen. Amit az Úrtól kaptunk, azzal kell szolgálnunk. Miközben csodáljuk azokat, akik öt vagy tíz talentumot kaptak, ne ássuk el azt az egyet, amit Isten nekünk adott! Nem vár tőlünk mást, csak hogy hűségesek legyünk azon a kevesen, amit ránk bízott! Márpedig a sáfároktól elsősorban azt követelik, hogy mindegyikük hűségesnek bizonyuljon. (1Kor 4,2) Pál apostol megtérése pillanatában ezt kérdezte: Uram, mit akarsz, hogy cselekedjem? (ApCsel 9.6)
Ha imádságainkban többször kérdeznénk mi is ezt, és nem csak azt mondanánk el, hogy mi mit akarunk, hogy az Úr cselekedjék, bizonyára jobban be tudnánk tölteni a szolgálatra való elhívásunkat is.
Az elhívást mindig Isten kezdeményezi. Ő hív. Nem érdemeink szerint, hanem kegyelemből, szuverén akarata szerint. Nem dicsekedhetünk azokkal szemben, akik még nem ismerték meg őt. Nem azért választott és hívott bennünket, mintha különbek lennénk másoknál. Sokkal inkább azért, mert megváltásra szoruló bűnösök vagyunk. Nem azért jöttem, hogy az igazakat hívjam, hanem a bűnösöket a megtérésre. (Lk 5,32)
Sokszor mondják, hogy csak a gyengéknek van szükségük Istenre. Ez így is van. Aki elég alázatos ahhoz, hogy elismerje gyengeségét, az meghallja Jézus szavát: Jöjjetek énhozzám mindnyájan, akik megfáradtatok, és meg vagytok terhelve, és én megnyugvást adok nektek. (Mt 11,28)
Az elhívásra válaszolnia kell az embernek, mert Isten hívása nem csupán udvarias meghívás, hanem felszólítás. Aki visszautasítja, az az életet veti el magától, akár tudja ezt, akár nem. Jól csak akkor dönthetünk, ha felismerjük, ki hív. A gyermek Sámuel hallotta ugyan Isten hívását, de nem tudta, ki szól hozzá. Éli pap ráeszmélve, hogy az Úr szólítja Sámuelt, megtanította, mit válaszoljon: Szólj, Uram, mert hallja a te szolgád! (1Sám 3,9)
Az elhívásra adott válasz a hit válasza. Isten megszólít, hív, és választ vár. Nem csupán szavakat, ennél többet. Az elhívásra adott válasz a cselekedet, igyekezet válasza. A hit mit sem ér, ha a cselekedeteinkben nem látható. Akik megtértünk, szentlélekkeresztségben részesültünk, mindezt érdemtelenül kaptuk, cselekedeteink nélkül, kegyelemből, hit által. Ez az ajándék igyekezetre kötelez. Ezért tehát, testvéreim, igyekezzetek még jobban megerősíteni elhívatásotokat és kiválasztásotokat, mert ha ezt teszitek, nem fogtok megbotlani soha. (2Pt 1,10) Törekednünk kell a megszentelődésre, a megtisztulásra!
Isten elhívására adott hite és igyekezete válaszának gyümölcséről a megvénült Pál apostol halála előtt így vall győzedelmesen: Ama nemes harcot megharcoltam, futásomat elvégeztem, a hitet megtartottam, végezetre eltétetett nekem az igazság koronája, amelyet megad nekem az Úr, az igaz bíró ama napon… (2Tim 4,7-8)
Az elhívás Isten népének, Izrael egészének szólt. Az ószövetség idején aki izraelita családba született, személyes döntésétől függetlenül részese lett az elhívásnak annak minden ígéretével és kötelezettségével együtt. Ezt leginkább az Egyiptomból való kivonulás történetében láthatjuk. Isten az egész népet kivezette a tizedik csapás után, az egész népet átvitte a Vörös-tengeren, az egész népet táplálta a pusztában, az egész néppel kötött szövetséget a Hóreben. Azokat is hordozta Isten, akik engedetlenek, hitetlenek voltak. Ez a szövetség az utódokra is kiterjedt. Ez azonban nem jelentette azt, hogy az egyénnek ne lett volna személyes felelőssége, hiszen a pusztában ítéletre vonta a lázadozókat. Jeremiásnak és Ezékielnek a nép történelmének egy nehéz korszakában kellett figyelmeztetnie az egyén személyes döntésének életbevágó fontosságára. Annak kell meghalnia, aki vétkezett.
Izrael egészének elhívása személyes elhívásból ered. Ábrahámot egymagát hívta el az Úr, s megígérte neki, hogy nagy néppé teszi. Személyes hitét számította be neki Isten igazságul. Így Ábrahámtól kezdve láthatjuk, hogy mindig volt Izrael népe között olyan ember, aki személyes elhívást kapott az Úrtól akár prófétai szolgálatra, akár királyi tisztségre. Aki személyes elhívást kapott, annak személyesen kellett rá válaszolnia, és személyes felelősséggel tartozott az elhívónak.
Az üdvösségre szóló elhívás ma már mindenkire érvényes. Isten újszövetségi népe közé nem kerülhetünk testi származás alapján.
A szolgálatra való elhívás mindenkinek személyre szabott. Nem lehet mindenki apostol, sem igehirdető. Nem lehet mindenki tanító, sem presbiter. Krisztus követésében rengeteg szolgálatra nyílik lehetőség, és minden szolgálatra szükség van. Erre világított rá Szalai János Főgondnok úr is, amikor úgy fogalmazott: „A kis szolgálat is szolgálat.”
A Római levélben ezt olvashatjuk erről: Mert a nekünk adatott kegyelem szerint különböző ajándékaink vannak, eszerint szolgálunk is: ha prófétálás adatott, akkor a hit szabálya szerint prófétáljunk, ha valamilyen más szolgálat adatott, akkor abban a szolgálatban munkálkodjunk: a tanító a tanításban, a buzdító a buzdításban, az adakozó szerénységben, az elöljáró igyekezettel, a könyörülő pedig jókedvvel. (Róm 12,6-8)
A szolgálatra való elhívásban időnként nehezen találjuk a helyes utat. Sok kezdő hívő testvérünk esik nagy buzgalmában abba a hibába, hogy vágyai, ambíciói alapján elképzeli magának a „nagy szolgálatot”. Ez ritkán egyezik Isten elhívásával. Nem is lesz ebből baj, ha lelki érettségre jutva a keresztyén ember „kinövi” ezt a gyerekcipőt. A másik jellemző hiba egyfajta „túlzottan kegyes” elvárásból fakad. Várja Isten „rendkívüli kijelentését”, hogy milyen szolgálatra hívja őt. Ezalatt az egyetlen aktivitás, amivel leköti magát és másokat, hogy buzgón hangoztatja, ő Isten vezetését várja, „pufogtatva” néhány betanult idézetet a Bibliából. Harmadik hiba, amikor emberi tulajdonságok alapján ítélünk valakit alkalmasnak a szolgálatra. Gyakran hallhatjuk, amikor egy-egy „jó beszélőkéjű” hívőről azt mondják, hogy ő biztosan kiváló evangélista lesz. De alkalmasságunk nem emberi tulajdonságokból ered. Isten tesz alkalmassá arra a szolgálatra, amire elhívott. Nem biztos, hogy egy pedagógust erőltetnünk kell, hogy a gyerekmunkában vegyen részt csak azért, mert „ő ért hozzá”. Szolgáltam együtt olyan szociális-munkásokkal, akik között egyetlen pedagógus végzettségű sem volt, de tanárok is megirigyelhették volna, ahogyan a gyerekeket Jézus felé vezették a foglalkozások során.
Hogy egészséges módon megtaláljuk Istentől jövő elhívásunkat, először is az alázat útján kell járnunk. Ha nem a magunk szolgálatát tartjuk a legfontosabbnak, akkor be tudunk illeszkedni másokkal a szolgálatba, csatlakozni tudunk már meglévő aktivitásokhoz. S ahogy egységben szolgálunk a többi gyülekezeti taggal, Isten majd új kapukat nyit új szolgálatokra.
Második fontos dolog a természetesség. Ha telve van a szívünk Jézus iránti szeretettel, nem kell erőlködnünk, ez kiárad. Így a hétköznapi életünk már önmagában is szolgálat. Harmadszor : gyakoroljuk és használjuk azokat az ajándékokat, amiket Istentől kaptunk!
Mindenekelőtt azonban imádkozó életre van szükségünk ahhoz, hogy megértsük Isten szolgálatra való elhívását. Az imádkozó ember hallja és érti meg Isten Lelkének indításait. Nem csak egyéni imádság fontos, hanem a közösségi imaélet is. Ha közösen imádkozik a gyülekezet, akkor tud a Lélek egységében új szolgálatokra felkészülni.
Mindnyájunkat elhívott Isten az üdvösségre, a szentségre és a szolgálatra. Péter apostol szavai megerősítenek engem ebben a hitben: Ti azonban választott nemzetség, királyi papság, szent nemzet vagytok, Isten tulajdonba vett népe, hogy hirdessétek nagy tetteit annak, aki a sötétségből az ő csodálatos világosságára hívott el titeket. (1Pt 2,9)
Istenünk, kérünk, bocsásd meg azt, hogy sokszor mi összekeverjük a tisztát a tisztátalannal, a világosat a sötéttel gondolkodásunkban, cselekedeteinkben, még szavainkban is. Bocsásd meg, ha előfordul az, hogy a jót rossznak, és a rosszat jónak mondjuk vagy gondoljuk, amikor valami miatt eltávolodtunk vagy elszakadtunk Tőled, vagy a bűnünk Közéd és közénk állt!
Köszönjük azt is, Urunk, hogy időnként megengeded, hogy minden sötétség napvilágra jusson, hogy az emberek előtt nyilvánvalóvá váljék, hogy ki az, aki hazudik, öl, csal, lop.
Köszönjük, Urunk, hogy Te nem vagy személyválogató, és ez a javunkat szolgálja. De köszönjük azt is, Urunk, ha megvalljuk a mi bűneinket, és elfogadjuk Jézusért a bocsánatot, akkor számíthatunk a Te erődre, hatalmadra, irgalmadra, szeretetedre. Áldunk azért, hogy mindannyiunknak olyan személyes elhívást, szolgálatot adsz, amivel Téged dicsőithetünk!
Ámen