"Boldogok a békességre igyekezők, mert ők az Isten fiainak mondatnak" Máté 5.7.
Talán rendhagyó bibliai idézettel kezdeni egy olyan írást, amelynek témája az Európai Unió kialakulása. Ez a közismert mondás azonban nem véletlenül került munkám elejére, és nem is hitbeli meggyőződésemet illusztrálja elsősorban.
Az európai integráció lényege és értelme a békés fejlődés, az európai népek harmonikus együttműködése a korábbi évszázadokra jellemző gyilkos háborúk helyett. Ennyiben Istennek tetsző dolog: a Szentírás számos helyen leszögezi, hogy a béke magasabb rendű állapot, mint a háború. Ha a háború elkerülhető az országok minél széleseb körű társulása által, akkor ezt a folyamatot minden józan embernek és politikai erőnek támogatnia kell.
Ám a kimondottan keresztény indíttatású európai integrációs folyamatot mégis annyi keresztényietlen gyűlölködés, ellenségesség kísérte és kíséri ma is. Pedig ami az európaiság eszméjében különleges, az mind keresztény gyökerű. Enélkül a különleges minőség nélkül az Európai Unió csak egy klub, amely segíti a klubtagok érdekeinek érvényesülését egy kegyetlen, versenyre orientált világban, és amely, mint minden klub, attól értékes a tagok számára, huogy mások ki vannak belőle zárva; és az Európai Unió sokszor valóban egy efféle zártkörű, ellenszenvesen fennhéjázó klubnak tűnik.
Mi, „magyarok” az Európai Unió tagjai vagyunk. Bármit is mondjanak felelőtlen politikusok, jobb az ország számára ehhez a sokszor tökéletlenül működő közösséghez tartozni, mint kívül maradni. Az is biztos azonban, hogy egy a mostaninál keresztényibb szellemiségű Európai Unióban hazánk is jobban tudna érvényesülni, és az összeurópai fejlődéshez sikeresebben tudna hozzájárulni. Többet tudnánk adni, és többet kaphatnánk.
Keresztyén szellemiségen persze nem azt értem, hogy több templomot vagy egyházi iskolát kellene építeni szerte a kontinensen, vagy hogy több hatalmat kellene adni azoknak a pártoknak, amelyek nevükben hordozzák a keresztyén vagy keresztény szót. Arra gondolok, hogy a kölcsönös jószándék, tisztelet, segítőkészség, a tényleges egyenlőség elve és gyakorlata kellene, hogy meghatározó legyen, nem pedig egyes csoportok anyagi vagy politikai érdeke. Valamit azért jól csináltak az Európai Unió alapító tagjai, és a csatlakozó országok: a területükön nem volt háború 1945 óta (Ritka kivétel talán csak a legújabban csatlakozott Horvátország). Sajnos, ez nem mondható el egész Európáról...
Dolgozatom elsősorban az európai integrációs folyamat keresztény tényezőire koncentrál.
"Európa fogalma, mint a tudomány által használatos földrajzi-történeti fogalom, a XVII. század folyamán jelent meg és váltja fel az előtte használatos "keresztény világ/kereszténység" kifejezést"- írja Lönhárt Tamás töténelmi összefoglalójának bevezető soraiban.(2)
Ez a tény önmagában is rávilágít arra, hogy a nemzeti megosztottságok és érdekellentétek fölébe emelkedő egységes Európa eszméje a keresztyénségben gyökerezik.
"Mi ugyanis mindnyájan, egy Lélekben egy testté keresztelkedtünk, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok, és mindannyiunkat egy Lélek itatott át. Mert a test sem egy tag, hanem sok"(1Kor12,13-14) Pál apostol beszél így Krisztus testéről, az Egyházról, ahol a tagok kölcsönösen segítik, és nem elnyomják egymást.
A középkori Európára azonban ez a kölcsönös szeretet és segítségnyújtás korántsem volt jellemző. Gyakorlatilag állandóan háború volt, hol a földrész nyugati, hol keleti felén, sokszor több térségben egyszerre. A középkori háborúk nem voltak olyan borzalmasak, mint pl. a 20. század háborúi, de a kísérőjelenségei: a nyomor, létbizonytalanság, gazdasági és kulturális visszaesés rányomta bélyegét az emberek mindennapjaira.
Az európai hívők számára sokk volt a Szentföld elfoglalása. A pápaság a királyok kötelességévé tette Jeruzsálem visszahódítását, amely eszme a lovagkorban nagyon is vonzó volt, sok fejedelmi személy saját maga is részt vett a keresztes hadjáratokban. A keresztes hadjáratok nem biblikus jellege valamiképpen elkerülte a kortársak figyelmét. Már a nyolcadik kudarcba fulladt keresztes hadjáraton volt túl a világ, amikor Pierre Dubois (más írásmód szerint Du Bois), a francia és az angol király egyházjogi tanácsadója előállt a megoldással. Az 1250-ben született Dubois Párizsban járt egyetemre, ahol minden bizonnyal Aquinói Szent Tamás tanítványa is volt, majd ügyvéd lett. Szolgált a francia és az angol udvarban is, mint az uralkodó egyházi ügyekben illetékes ügyvédje. 1306-ban a Szentföld visszafoglalásáról írt, majd megjelent a Mélyen keresztyén köztársaság című traktátusa is.
Véleménye szerint csak az európai uralkodók egyesült erejével lehet visszafoglalni a Szentföldet, ehhez korlátozni kell, sőt, teljesen ki is kell küszöbölni az európai háborúkat. Ennek eszköze szerinte az európai keresztény királyságok egyenlő szövetsége és a külső ellenség elleni egységes fellépés. E konföderatív egységet a katolikus egyház teremti meg és működteti. A vitás esetekben a pápaság döntőbírói jogkörrel renelkezik, a kinevezett laikus és egyházi tagokból álló bírói testület mellett. Az uralkodók testülete lenne a döntéshozó fórum, amely szem előtt tartaná a tudósok és szakemberek tanácsait is. A "rendbontók" büntetése a Szentföld felszabadítása lenne. Pierre Dubois korát messze megelőzően modern gondolkodó volt, a nők oktatását például szükségesnek ítélte. Fent vázolt tervezete is sok modern gondolatot tartalmaz. Annyiban mégsem tekinthető az európai integráció korai hirdetőjének, hogy ezt a mélyen keresztény köztársaságot teljesen a francia királyok irányítanák. Magyar szemmel nézve az sem látszik éppen szerencsés ötletnek, hogy Magyarországot hódítsa meg a nápolyi király, az Anjou. uralkodóval karöltve.
Számomra rokonszenvesebb egy másik francia gondolkodó, a Dubois-hoz hasonlóan halála után elfelejtett, és jóval később, a 19. században újra felfedezett Éméric Crucé. A vallásháborúk által meggyötört francia földön volt szerzetes. 1623-ban jelent meg traktátusa Le nouveau Cynée (Az új Künéasz) címmel. A régi Künéasz Plutarkhosz Párhuzamos életrajzainak egyik hőse, Pürrhosz király tanácsadója, akinek legfőbb jellemzője a békevágy volt. Crucé a cím választásával is jelezte, hogy egyértelműen és radikálisan békepárti. Szerinte csak így lehetséges a nemzetek együttélése. Az örök béke elérésének és megőrzésének záloga egy velencei székhellyel működő közgyűlés, melynek ugyan a pápa a vezetője, de helyet kap benne a török szultán is. Tervezete forradalmian új gazdasági elemeket tartalmaz. Szabad áruforgalmat, egységes pénzt, valamint egységes mértékrendszert képzel el. Szociális ssempontból is megelőzte korát: szerinte az áĺam felelős a közjó előmozdításáért, kötelessége, hogy pénzzel támogasson bizonyos tevékenységeket.
Nézeteinek ellenfele Jean Bodin volt, a nemzetek szuverenitásának szószólója. Bodin nem ellenzi a háborút, szerinte gazdasági szükségszerűség egyfelől, a belső béke megőrzésének eszköze másfelől. Az idő eleinte Bodint látszott igazolni. A nemzeti királyságok, később a parlamentáris alapon működő nemzetállamok virágkora jött el. A nemzethez tartozás kritériuma sok esetben negatív volt: a francia nem német, az angol nem francia, a magyar nem osztrák. Ez a folyamat talán szükségszerű volt, de Isten helyére a nemzet került sokak szívében, ez pedig nem az az út, amelyen járni kell. Míg a függetlenségre, szabadságra, önrendelkezésre törni helyes, addig a "rút nemzeti gyűlölet"(Katona József), a sovinizmus tragédiához vezethet. Ahogyan vezetett is sok esetben.
Az európai összefogás gondolata nem tűnt el azért, a legfényesebb elmék dolgoztak ki különféle tervezeteket a századok során. Csak néhányukat említem.
Rotterdami Erasmus a 16. században egyetemes monarchiát javasol, amely az egyensúly és ésszerűség által kormányzott közös otthon lenne, kulcsa a külső veszéllyel szembeni eredményes fellépésnek.
Sully pénzügyminiszter volt a Párizsért misére is hajlandó IV. Henrik szolgálatában. 1645-ben született tervezetét a királynak ajánlotta. Javaslata szerint föderációba kellene tömörülni az európai öt választott monarchiának (német-római, pápai, lengyel, magyar, cseh), a hat örökletes monarchiának (francia, spanyol, angol, dán, svéd, lombard) és a 4 köztársaságnak (Velence, Itália, Svájc, Belgium). A közös ügyek rendezésére egy Európai Tanácsot kell létrehozni, amely hat regionális tanács küldöttjeiből állna. Emellet egy Állandó Tanácsra is szükség van, amely parlamentként működne, 66 taggal. A tagokat 3 évente választanák meg.
A tervezetben nagy szerep jut a kereskedelem szabadságának, a gazdasági kooperációnak. Közös hadseregre van szükség. A határokat közösen állapítanák meg, majd a tanácsok felügyelete alá helyeznék. A tervezet számomra rokonszenves eleme, hogy többek között a Magyar Királyságnak is visszaadná az önállóságát. (Ebben az időszakban hazánk 3 részre szakadt.)
Saint-Pierre abbé, aki nem kevesett merített Éméric Crucé gondolatai közül, Az ötök béke foglalata címet adta 1713-as értekezésének. Abban a korban élt, amelyet felvilágosult abszolutizmusnak is szokás nevezni. Kérdés, hogy XIV. Lajos, akinek az abbé ajánlotta munkáját, mennyire volt felvilágosult, abszolútnak viszont meglehetősen abszolút volt. Saint-Pierre is hitt a monarchiában: tervezetének főszereplői az örök dinasztiák. Ők, mivel hatalmuk állandó, nem kényszerülnek hatalmi harcokra, így befolyásukat a nemzetközi élet zavartalan békéjének garantálására használnák.
Saint-Piere szerint is fontos a határok állandóságának megőrzése, emellett a döntőbíráskodás és a békés megegyezés is jó módszer vitás kérdések esetén. A működéshez szükséges költségvetést minden állam arányos teherviselése eredményeképp állítanák össze. A szerződés ellen vétőkkel szemben a tagok testületileg lépnének fel. A tervezet egyes elemei megvalósultak a 20. században, a Népszövetség megalakulásakor.
Mint már említettem, sokáig úgy látszott, hogy ezek a kiváló elmék álmodozók, terveik nemesek, de kivihetetlenek. Holott javaslataik nzgyon is gyakorlatiasak, sok ötletük megvalósult az európai integráció konkrét folyamata során. Azonban a francia forradalom után, a Szent Szövetség, majd a forradalmak korában egyértelműen a nemzeti azonasságtudat, a nemzet, mint érdekközösség értékelődött fel és sok esetben átvette a vallás szerepét. Az pedig, ha Isten helyét más foglalja el az életünkben, egyszerűen hibás döntéseket eredményez. Érvényes ez egyénekre, csoprtokra, népekre egyatánt. A 19. századi Európában túltengô sovinizmus egyéb tényezőkkel együtt az első világháború mészárszékeihez vezetett el.
A világ vezetői számára is világos lett, hogy valamiképp gátat kell vetni a háborúknak. 1919-ben, amerikai bábáskodás melkett, létrejött a Nemzetek Szövetsége, korabbeli magyar nevén a Népszövetség. Hazánk hamar, már 1922-ben tagja lett. A tagállamok szerződéses kötelezettséget vállaltak a nemzetközi jog betartására, és háború elkerülésére. A szervezet „hatékonyságát” csak egyetlen ténnyel szeretném érzékeltetni: a második világégés mindegyik résztvevője tagja voly a Népszövetségnek, még Japán is. A második világháború logikus folytatása volt az elsőnek, a nácizmus bűneivel megtetézve. A Népszövetség tehetetlennek bizonyult.
Három kereszténydemokrata politikus, Robert Schumann, Konrad Adenauer és Alcide De Gasperi arra az álláspontra jutott, hogy a politikai megoldások ömagukban nem elégségesek. A közös gazdasági érdekek jobban garantálják a békét, mint a békeszerződések. A prosperitás és szabadság pedig, amelyek önmagukban is értékesek, megteremtik az alapját a tényleg tartós békének.
A saját véleményem az, ami sok keresztény gondolkodóé. Amikor emberi megoldásokat akarunk találni életünk problémáira, valami mindig félresiklik. Egyéneknél is, közösségeknél is. A történelemben jó példa erre a kommunizmus bukása vagy a Népszövetség kudarca. Ha Istent hívjuk segítségül, működőképes megoldások születhetnek.
Az európai összefogás terveit a kezdetektől kísérte a külső ellenség képe. Több évszázadon át a terjeszkedő iszlám volt a külső fenyegetés. A XX. század elején a megszülető, majd egyre erősödő Szovjetunió. A náci birodalom lett ez az összefogásra késztető ellenség, a második világháború után pedig újra a Szovjetunió és a vele szövetséges, pontosabban általa megszàllt országok. (Ezek az országok egyébként önmeghatározásuk szerint a Béketáborhoz tartoztak.) Ebben a helyzetben, amikor a hagyományos jobboldali és baloldali pártok egyaránt hitelüket vesztették, a kereszténydemokrácia látszott győztes politikai erőnek. A német Adenauer, a francia Schumann, az olasz De Gasperi egyaránt kereszténydemokrata államférfiak voltak.
Hittek abbann, hogy a békés fejlődés és a demokrácia Istennek tetsző dolgok, és hogy gazdasági alapokat megfelelôen lerakva szintén Isten tervét valósítjuk meg. Az európai integráció első sikeresen megalakított szervezete paradox módon egy bizalmatlan gesztusnak köszönheti létét. Franciaország, mint a második világháború győztes (annak tartott) hatalmainak egyike, amellett érvelt, hogy a német acélipart kontroll alá kell vonni. A megoldás azonban elegáns és a németek számára is elfogadható, mi több, örömel fogadott volt. Robert Schumann nevéhez fűzik a tervet, amelyet 1950. május 9-én jelentettek be. Eszerint a német és a francia szén- és acéltermelés egészét közös főhatóság alá helyezik, amely főhatóság nyitva áll más európai ország előtt is. Olaszország éppúgy üdvözölte a tervet, mint a három Benelux állam, a Német Szövetségi Köztársaság is elégedett volt. Egyedül Nagy-Britannia ellenezte a tervet, saját szuverenitását látva általa fenyegetve.
Ennek ellenére 1951. április 18-án luxemburgi székhellyel megalakult az Európai Szén- és Acélközösség (ESZAK), más néven Montánunió. Hat ország volt a tagja már a megalakulástól: Franciaország, Olaszország, az NSZK, Belgium, Hollandia és Luxemburg.
Intézményei a következők voltak:
- Főhatóság
- Közgyűlés
- Miniszterek Különleges Tanácsa (Miniszterek Tanácsa)
- Törvényszék (Bíróság)
A későbbi Európai Unió megalakulása felé vezető út első lépése az volt, hogy a tagáĺlamok lemondtak a saját szén és acél feletti rendelkezés jogáról, és átruházták azt a Főhatóságra. Így ez utóbbi a tagállamoktól független irányító szerv lett. Kilenc tagú testület irányította: Franciaország, az NSZK és Olaszország 2-2, míg a Benelux államok 1-1 tagot delegáltak. Az elnök a tagok közül került ki. Az első elnök Jean Monnet volt. A Főhatóság küldetése az volt, hogy meggyőzze a nemzetállamokat a közös érdek megvalósításának fontosságáról, valamint modernizálni akarta a szénipart. Részsikereket ért el a gazdasági egységesítés terén, illetve fel tudott számolni több diszkriminatív gyakorlatot. A Főhatóság ijesztően nagy hatalmát ellensúlyozta a többi intézmény. A 78 tagú, évente egyszer ülésező Közgyűlés fő feladata a demokratikus ellenőrzés volt. A 6 tagot számláló Miniszterek Tanácsa, mely a tagállamok nehézipari minisztereiből állt, hozta meg a döntéseket. Végül a 9 tagú Törvényszék (Bíróság) értelmezte a meghozott jogszabályokat, és felügyelte azok betartását. Az ESZAK lett az Európai Gazdasági Közösség (később Európai Közösség), és az Európai Unió alapja. Politikai szerepén túl fontos gazdasági előnyökkel is járt, mivel az 1940-es – 50-es években a megnövekedett igények miatt mindkét fontos ipari alapanyagból hiány keletkezett és az együttműködés keretein belül lehetőség nyílt a készletek koordinált felhasználására. A Párizsi szerződés 1952. július 23-án lépett hatályba. A szerződést 50 évre kötötték, így az ESZAK 2002. július 23-án megszűnt.
Az 1955-ös messinai konferencia kísérletet tett az európai folyamat újraindítására. A konferencia után számos további, minisztereket vagy szakértőket tömörítő találkozóra került sor. 1956 elején felállítottak egy előkészítő bizottságot, amelynek feladata az volt, hogy jelentést készítsen egy közös európai piac létrehozásáról. A bizottság Brüsszelben ült össze az akkori belga külügyminiszter, P.H. Spaak elnökletével. A bizottság 1956 áprilisában nyújtott be két tervezetet, egy közös piac és egy közös atompolitika létrehozásáról.
1957. március 25-én Rómában aláírtak két szerződést. Mivel a ratifikálásuk is rendben lezajlott, mindkettő életbe lépett 1958. január 1-jén. Az első szerződés hozta létre az Európai Gazdasági Közösséget (EGK), a második az Európai Atomenergia Közösséget (Euratom). Együttes nevük Európai Közösségek.
Az EGK alapító tagjai a "Hatok" voltak: Franciaország, az NSZK, Olaszország, valamint a Benelux államok.
Céljai: - tartós és kiegyensúlyozott növekedés
- stabilitás és kiszámíthatóság megteremtése
- magasabb életszínvoonal biztosítása
- az erőforrások egyesítése
- béke és szabadság megőrzése.
Sajátos, hogy ez a kettő került a célok listájának végére. Úgy érzem, ezek a valódi célok, amelyek eléréséért megéri az a sok fáradság, amibe az összefogás, szövetkezés, egyeztetés kerūl. A többi pedig mind kényszerű dolog, de a békéhez és szabadsághoz képest eszköz jellegű célok.
Az EGK feladatai, amelyek elvégzésével elérhetőek a fenti célok:
1. A tagállamok közötti vámok leépítése, ezzel a mennyiségi korlátozások megszüntetése
2. Közös vámtarifa és kereskedelempolitika harmadik országokkal szemben
3. Szolgáltatások, tőke, valamint a személyek (munkaerő) szabad áramlásának biztosítása a tagországokon belül. (Számomra itt is sokatmondó a sorrend. Elfogadom, hogy ez egy gazdasági társulás, mégis: ahol épen személyekről esik szó, ott nekik kellene a legfontosabbnak lenni.)
4. Közös mezőgazdaságpolitika.
5. Közös közlekedéspolitika.
6. Közös piacon a verseny megvédése érdekében közös szabályozás.
7. Jogharmonizáció a közös piac hatékonyságának érdekében.
8. Európai Szociális Alap létrehozása a munkavállalók foglalkoztatása és az életszínvonaluk növelésének az érdekében.
9. Európai Beruházási Bank felállítása. Új segélyforrások biztosításával járul hozzá a gazdasági növekedéshez.
10. A tengerentúli országok és birtokok társulását támogatják.
A szerződés szerint a célokat fokozatosan, 12 év alatt kell elérni. Ez a 12 év három, egyenként 4 éves ciklusra bomlik.
Az EGK intézményi szervei:
- a Közgyűlés
- a Tanács,
- a Bizotttság és
-a Bíróság
A Közgyűlés elsősorban tanácsadó szerv, de ellenőrzési joga is van. A tagállamok képviselői alkotják.
A Tanács feladata elsősorban a tagállamok gazdaságpolitikájának öszehangolása. A tagállamok képviselőiből áll. Minden kormány egy tagot delegálhat. Az elnöki tisztséget minden tagállam egy fél évig tölti be, előre meghatározott sorrendben. A tagállamok a népességszám és a tagállam gazdasági súlya szerint rendelkeznek szavazati lehetőséggel. ( Ez megint csak elgondolkodtató: Az érthető, sőt jogos és demokratikus is, hogy több embernek több szavazat jár. Ám a gazdaság súlya szerinti mmegkülönböztetés nem segíti az egyenlőséget.)
A Bizottság végrehajtja a Tanács által hozott határozatokat. Véleményeket terjeszt elő, de van saját határozathozatali hatásköre is. Fūggetlen a tagállamoktól, a közösség érdekébben jár el. A tagállamok kormányai közös megegyezéssel nevezik ki a tagokat 4 évre, ami megújítható. A Bizottság az elnököt és a két alelnököt a tagok közül választja meg.
A Bíróság biztosítja a jogi kereteket és a törvényességet. Akkor járhat el, ha egy tagállam vagy maga a Közösség nyújt be keresetet. Feladata a szerződések értelmezése, a Tanács által létrehozott alapokmány értelmezése, valamint a törvényesség betartatása. A Bíróság 7 bíróból és 2 főtanácsnokból áll. Olyan jogászok lehetnek a tagjai, akik saját országukban megfelelnek a legfelsőbb bírói tisztségek betöltésére. A bírákat 6 évre választják, de a testület 3 évenként részlegesen megújul, a bírák felét lecserélik.
Mint említettem, 1957. március 25-én két szerződést írtak alá Rómában az európai integráció felelősei.Az első hozta létre az Európai Gazdasági Közösséget, a második pedig az Európai Atomenergia Közösséget, népszerű nevén az Euratomot.
A szerződés aláírói megállapodtak az atomenergia békés célú felhasználásában, illetve abban, hogy egymással együttműködve fejlesztik az atomenergia-ipart.
Mindez a következő feladatokat jelentette:
- összehangolni az atomkutatásokat
-közösen megalkotni a védelmi szabályokat,
- közös piacot létrehozni az atomenergia termelését érintő összes területen - beleértve a tőke és a szakemberek szabad mozgását.
Alapító tagjai a "Hatok", azaz Franciaország, Olaszország, Belgium, Hollandia, Luxemburg és Németország.
Szervei:
-Közgyűlés
-Tanács
-Bizottság
-Bíróság
(Igazán sajnálatos, hogy a politikai viszonyok miatt hazánk nem léphetett be már a megalakuláskor.)
Az Euratom különálló jogi személy, de a tagság és a szervezet teljesen összeolvadt az Európai Unióval. Az Euratom és az EGK szervezeti struktúrája az ESZAK-éval 1967-ben, az úgynevezett egyesítő szerződés révén egyesült. Az ESZAK 2002-ben szűnt meg, az Európai Gazdasági Közösség pedig 2009-ben. Az Euratom azonban ezt követően önálló szervezet maradt.
A föntebb vázolt három szervezet munkája vezetett el az Európai Unió megalakulásához. A szervezet múltja is izgalmas, de a jövője méginkább… Újra az iszlám fenyegetésével kell szembenéznie, vagy a gazdasági és politikai nagyhatalmak miatt kell erősíteni az integrációt? Lesz-e Európai Egyesült Államok, vagy megmarad a tagállamok jelenlegi, már részben feladott önállósága? Én személyesen ez utóbbiban bízom. Heidl Györggyel értek egyet, aki ezt írja Schumannról, Adenauerről és De Gasperiről: "... olyan nemzetek fölötti közösségben vélték megtalálni az emberiség boldogulásának zálogát, amely közösség szuverén, nemzeti sajátságságukat büszkén vállaló és megtartó államok önkéntes szervezete. Az EU végső mintája az a Test, amelynek minden tagjára egyformán szükség van, s ahol a tagok közötti természetes különbség az együttműködést segíti elő, nem a gyengébb tag leigázását....Az EU evangéliumi gyökereit éppoly nehéz lenne letagadni, mint az EU zászlóról a csillagokat"(3)
E csillagok egyike (jelképesen persze, hisz már nem lesz több föltéve) hazánké. Azt szeretném, ha az Unió, amely kvázi a miénk is, olyan irányban fejlődne, amely biztosítja az európaiság legjobb értékeinek minél teljesebb érvényesülését.
SOLI DEO GLORIA!