A vezetés célja Isten gyülekezetében
Isten ad az egyházban bizonyos embereknek vezetői hatalmat, azzal a céllal, hogy amint a vezető is Isten hatalma és tekintélye alatt van, úgy másokat is, az egész gyülekezetet Isten hatalma alá vezesse. Az egyházban csak Isten lehet az egyedüli hatalom. Ezért nincs helye semmiféle emberi manipulációnak: „Mert nem akarunk uralkodni a ti hiteteken, hanem munkatársai vagyunk örömötöknek, mivel szilárdan álltok a hitben.” Pál nem uralkodott mások hite felett, hanem azon munkálkodott, hogy a hívők ne hozzá, hanem Jézushoz kötődjenek, amint ő is Megváltójához kötődött egész életében. Minden tekintélye, ajándékai azt a célt szolgálták, hogy Isten hatalma alá vezessen embereket. A Biblikus vezetőknek ez a céljuk, hiszen Krisztus is ezt tette: „Mert Krisztus is szenvedett egyszer a bűnökért, az Igaz a nem igazakért, hogy Istenhez vezessen minket, miután halálra adatott test szerint, de megeleveníttetett Lélek szerint”.
Vezetni tehát azt jelenti, hogy a nép előtt járni, hitben, életmódban, jellemben. A gyöngéket tanítással erősíteni, a csüggedőket bátorítani, a lázadókat rendreutasítani és a mennyei látás alapján haladni, hogy Isten uralma valóságosan tapasztalható legyen. Vagyis Isten akaratát, kegyelmét kell hitelesen közvetíteni. A biblikus vezetés és engedelmesség által már a földön kiábrázolódik Isten királysága.
Kik a vezetők?
Isten szuverén módon azt tesz, amit akar. Emberek nélkül is el tudná érni a céljait, de ő úgy döntött, hogy a teremtményét, az embert használja abban, hogy akaratát megvalósítsa. Isten a teremtett világban az övéin keresztül akarja visszavezetni az embereket az Isteni rend világába. Ahhoz, hogy ez megvalósuljon vezetőket hív el erre a szolgálatra. Minden közösségnek szüksége van mindenki által elfogadott rendre, és vezetésre. Ennek megvalósítása érdekében tehát szükség van vezetőkre. Ez érvényes az egyházra is, de az élő Isten gyülekezete alapvetően különbözik az emberek által létrehozott szervezetektől. Ezért az egyház vezetőinek nem szabad másolnia az állam, a gazdasági szervezetek, vagy egyesületek vezetési elveit. Az egyház vezetőit Jézus Krisztus irányítja, és a vezetési alapelvek a mennyei kijelentés alapján működnek.
Vezetők az Ószövetségben
A vén, mint vezető fogalma héberül: „zaqen”, az Ószövetségből származik. Izrael gyülekezetében a véneket Isten jelölte ki és készítette fel a szolgálatra. Fontos látnunk, hogy a mai gondolkodástól eltérően az Istentől rendelt izraeli patriarkális közösségi rendben, családokban, törzsekben az idős ember kora miatt tekintéllyel rendelkezett. Az első időkben tehát a pátriárkák mint vezetők, a népes családot irányították. A nagy vezetők a haláluk után is hatással voltak az utódokra. Ilyen volt Ábrahám is, akinek a hite és az elkötelezettsége jóval túlmutatott az életén. A hadvezérek, próféták és bírák korában egy törzs, vagy a nép vezetése volt az Istentől rendet feladat. Nagy próféták és vezetői személyek voltak: Pl.: Mózes, Sámuel. A Királyok idejében a politika és a vallás kettévált. Azokban az időkben, amikor a királyok elfordultak Istentől és így a nép is eltávolodott az igazságtól, Isten a prófétákat használta, hogy visszavezessék a népet az igazsághoz. Erre látunk egy jó példát Akháb és Jézabel uralkodók és Illés próféta idejében. A két szellemi erő ütközete az Ószövetség egyik legnagyobb szellemi harcát mutatja be.
Bármilyen emberi eszközökön és szervezeti formában is működött az Ószövetségben a vezetés, Isten mindig szuverén hatalmával és uralmával akart a választott nép életében jelen lenni. Azt láthatjuk, hogy az Ószövetségben Isten számára az egyetlen elfogadható vezetési forma a teokrácia.
De mi a helyzet az Újszövetségben?
A keresztyén gyülekezet vezetőit „preszbüterosznak”, véneknek nevezték. Ez annyit jelent, hogy idősebb. A vének kifejezés mellett az Újszövetség használja még a felvigyázó , vezető , és elöljáró kifejezéseket is. Gyökössy Endre (minduntalan vissza térek hozzá) a következőket írja az első gyülekezetek vezetőiről:
„A gyülekezetek vezetői a presbiterek, vének voltak, mint az ősi zsinagógákban. Aki a presbiterek közül a legkarizmatikusabb volt, aki a legtöbb, leghatalmasabb lelki ajándékot kapta Istentől, az a gyülekezet vezetője lett, ezeket nevezték episkoposoknak, később püspököknek. „Primus inter pares” ők elsők voltak az egyenlők között. Ez nem jelentett rangot, hanem több felelősséget, esetleg hamarabbi mártírhalált.”,
Az Újszövetségben azt látjuk, hogy a gyülekezetek első pillanatától kezdve szervezettek voltak. A második század végére a keresztény gyülekezetekben kétféle vezetési rend alakult ki. Ma is megtalálható ennek a két vezetési rendnek valamilyen formája a gyülekezetekben. A filippibeli gyülekezetekben a presbiterek kollektív alapon kormányoztak. Mellettük szolgáltak a fiatalabbak, akiket diakónusoknak neveztek. A diakónus szó magyar fordítása annyit tesz, hogy mellette fut. Tehát a fiatal az idősebb mellett szolgálta az Urat. Az antiokhiai gyülekezet vezetője Kr.u.150-200 körül Ignacius volt, aki János apostol közvetlen tanítványa. Ignacius nagyon művelt, több nyelven beszélő ember volt. Őt nevezték először azon a területen „episkoposnak”, püspöknek. Ő a presbiterekkel együtt irányította a gyülekezetet, de a többiek elfogadták az Istentől kapott nagy tekintélyét, és ezért ő lett a vezető. Ebben a gyülekezetben is voltak diakónusok.
Vezetők és a hatalom
Minden vezetőnek hatalom van a kezében, ezért nagy a felelőssége. Nem csak azokra lehet veszélyes a hatalom, akik fölött gyakorolják, hanem azokra nézve is, akiknek a kezében van. Az ember az Istennel szembeni engedetlensége által idegen hatalmat engedett maga fölé, így két hatalom működik a világban. A hatalom romlott formája a sátáni elnyomó hatalom, míg a másik oldalon Isten hatalma működik, ami sokkal hatalmasabb. Néhány vezetőnél megfigyelhetőek a romlott hatalom kóros tünetei. A büszkeség elhiteti, hogy másoknál jobbak, okosabbak és jelentősebbek vagyunk. Ha megvetjük az embertársainkat, akkor annak az lesz a vége, hogy Istent is megvetjük. Az arrogancia akkor fedezhető fel, ha a vezető nem fogadja el hogy ellenőrizzék. Semmilyen ellentétes látást nem tűr meg. Az önérdek vírusa ha megtámadja a vezetőket, a saját céljaikra akarják felhasználni a hatalmukat, pozíciójukat. Az olyan vezető válik érzéketlenné, amikor elfelejtkezik azokról az emberekről, akikkel együtt dolgozik, mert neki csak az a lényeg, hogy minél hamarabb el kell érni a célt.
Amikor a vezető bizonytalannak látja a pozícióját, sokszor olyan eszközökhöz nyúl, amelyek nem tiszták, ilyen az elnyomás. Az egyházban sokszor megfigyelhető, hogy közösségi vagy érzelmi nyomást alkalmaznak. Mások jó hírét rágalmakkal lehet tönkretenni, vagy egy istentiszteleten nem az Ige van a középpontban, hanem korteskedés. A zsarnokság a hatalommal való visszaélés legsúlyosabb formája. A zsarnok vezetőt, sem az emberek nem érdeklik, sem a döntéseinek a következménye.
Mindezek ellen a világban úgy védekeznek, hogy szabályokkal a hatalmat megosztják több csoport között és ellenőrzési lehetőséget biztosítanak, így egyensúlyt próbálnak teremteni. Mindez hoz is némi eredményt, de a színfalak mögött örökös hatalmi harcok, ellentétek vannak a vezetők között.
A másik módja a hatalom kordában tartásának, hogy bizonyos idő után leváltják a vezetőket. Ezzel próbálják kiküszöbölni, hogy túléljék a hasznosságukat.
Jézus a kereszten megadja magát minden hatalmasságnak. Hagyja, hogy a vallásos hatalom foglyul ejtse, azután jön a politikai és katonai hatalom is. A keresztre-feszítés után pedig a ruháját kockajátékkal sorsolják ki. Jézus a sátánnak is megadja magát egy rövid időre, hogy teljes győzelmet tudjon aratni: „De ez a ti órátok a sötétség hatalmának ideje”
Jézus a halálával teljesen alárendelte magát az Atya akaratának és megváltotta az emberiséget a bűneiből. A bűn gyökere az Isten elleni lázadás, a hatalom utáni önző vágy. Jézus halálával a hatalmat is megváltotta. Az a hatalom, ami az emberben a függetlenséget és a lázadást munkálta, Jézus Krisztusban, az Ember Fiában az engedelmesség által legyőzetett a kereszten: megváltott hatalom az, ami nem rontja meg a vezetőt, és nem teszi tönkre a vezetetteket, mert ez a hatalom Istent dicsőíti! Jézus mondja a tanítványainak és nekünk is: „Nékem adatott minden hatalom mennyen és földön”.
Ez a Krisztusi hatalom az, aminek uralkodnia kell az egyházban, ami Isten felé fordítja a fizikai és szellemi világot. A romlott világi hatalommal szemben a megváltott hatalom tehát nem tesz rabszolgává, nem fenyeget, hanem szolgál.
Folytatás holnap…
Forrás: Durkó István: Vezetés és kommunikáció az egyházban