Blog

Tibor

Szolgálat és munka

A világi hivatások kapcsán elmondható hogy sem Luther, sem Kálvin esetében a hivatás nem csupán gazdasági fogalom, hanem azt is szolgálja, hogy a hétköznapi életben végzett munka során „megszentelődésünkben előrehaladjunk”. Lutherhez képest Kálvin már Isten szolgálatát az élethivatással azonosítja. „A napi munka becsületes és lelkiismeretes végzése igazi istentisztelet.” Ez pedig Kálvinnál a predesztináció tanításából következik szemben Lutherrel, aki megigazulástan összefüggéséből indul ki. Az ember tehát Istennel „együttmunkálkodik”, és az Ő gondviselésének ily módon megvalósítója is. Az így végzett munka a társadalom számára is hasznos, és a hívő ember megfelelő önfejlődését is jelenti egyben. Kálvin egyházszervezési gyakorlatát pedig az újkori demokráciák előzményének tekinthetjük, a hatalommegosztás elve kétségkívül Kálvin hatása nyomán vált a demokráciák egyik alapelvévé.

 „Kálvin szociáletikája”: Kálvin ugyan teológiájából vezette le szociáletikáját, de a megvalósíthatóság szempontjából az adott társadalmi viszonyokra is figyelt. Kálvin szerint a szociálpolitika alapja a keresztyéni méltányosság, a felebaráti szeretet. A gazdasági életben is mindent ezeknek a biblikus felebaráti elveknek kell alárendelni. Lehetséges például a kamatszedés, de annak mértékét a méltányosság jelöli ki. (Az igazán szegényektől nem lehet kamatot szedni!) A hitből való elkötelezett élet mindenekelőtt közösségi élet, amelyet a „látható egyház” szabályoz, kijelölve a társadalmi-gazdasági cselekvés határait, elkötelezvén a közösség tagjait a rászorultak megsegítésére. Kálvin az államot egy organikus közösségnek tekinti. Nem a hatalmi viszonyok fontosak, az állam feladata pedig a szociális gondoskodás. Ha azután a vezetők visszaélnek hatalmukkal, az egyes embernek csak passzív ellenálláshoz van joga. Kivételes helyzetben egy már létező csoport, intézmény lehet jogosult az ellenállásra. Hitbéli szempontból ekkor az isteni elhívást kell felismerni és érvényesíteni.

Isten gondviselése nem szorítja háttérbe az ember munkáját, sokkal inkább az alapját adja meg. Fazakas Sándor ennél még tovább megy: az emberi munka teológiai motivációját abban találja, hogy Isten munkálkodásából következik az embernek a munka iránti kötelessége. Ehhez kapcsolódik a megszentelődés, amely az Isten Igéje szerinti életvitelt lehetővé teszi.

Aki szabadon szolgál, dolgozik, az részt vesz a gondviselés munkájában. A munka tehát megbecsült tevékenység, hiszen Isten munkája a teremtésbeli illetve folyamatos gondviselésének a megnyilvánulása, ezt a munkát folytatja az ember élete során. Az ember részese Isten gondviselő munkájának, tehát önmagáról is köteles gondoskodni, amennyiben erre lehetősége van.

A munkának kettős jellege jelen van, hiszen a bűneset előtt a munka örömteli volt, utána Isten büntetése alá került, és az ember elidegenedett a munkájától. Krisztus kegyelme ettől szabadít meg.

A vasárnap megtartása a munka kezdőpontja. (Több európai országban a hét első napja a vasárnap.) A keresztyének a szombatot a vasárnappal, mint a feltámadás napjával cserélték fel.

A világi hivatásgyakorlást Luther nyomán Kálvin minőségileg felértékeli, ugyanakkor a munka nála teológiai tartalmat is hordoz, mint a „hit megélésének és megtartásának egy formája”. Kálvin értelmezésében a hivatás megválasztásával az ember Isten elhívására válaszol, mégpedig elsősorban a közösség szolgálatának szükségére, és nem az anyagi előnyökre nézve. A nemkívánatos munkát is vállalni kell, amíg a megfelelő hivatásgyakorlásra lehetőség nem nyílik.

A „Szentek Gyülekezetének” szüksége van a világi közösség politikai és gazdasági segítségére, attól nem zárkózhat el, ezért a hivatások végzése is ezt a célt szolgálja.

Napjainkban az egyensúly erősen elbillenni látszik: sokan a munkát pusztán pénzkereső tevékenységnek tekintik. A pályaválasztásnál is az a legfontosabb érv, hogy az adott képességekkel hol lehet a legtöbb pénzt keresni. Ez azonban visszahat az életpályára is, hiszen nem olyan foglalkozásokban munkálkodnak, amikben a legtehetségesebbek.

Isten hívása pedig erősen leszűkül, például a lelkészi, a diakónusi hivatásra. Az emberek nagy tömegei pedig egyáltalán nem érzik jól magukat abban a foglalkozásban, amit választottak magunknak.

Kálvin szerint először Isten akaratát kell keresnünk, hogy milyen szolgálatra hív minket, és aszerint kell választanunk hivatást. A mában a szülőknek is ügyelniük kell arra, hogy ne a saját szempontjaikat érvényesítsék és rossz tanácsadók legyenek, hanem a gyermekek lelki értelemben találják meg hivatásukat. Erre vonatkozik, hogy Kálvin idején milyen módon nyújtottak segítséget a szegényeknek ahhoz, hogy élethelyzetük megváltozzon. Eszerint pusztán az anyagi segítségnyújtás nem elegendő a szegényeknek. Az oktatáson keresztül és a hatóságok segítségével munkalehetőségeket kell teremteni, hogy az életkörülményeik megváltozzanak. Ennek jó példája Kálvin idejében az oktatási rendszer, és az, hogy az egyház aktívan részt vett a munkalehetőségek keresésében.

A hivatás nem szükségszerűen egy életre szóló, ennek megfelelően nem kell minden áron abban a hivatásban, társadalmi helyzetben maradnunk, amiben születtünk, de mindenkinek a gyülekezet, sőt a társadalom számára hasznos funkciókat kell betöltenie Isten hívása szerint.  

A munka akkor becsületes, ha a közösségnek is haszna származik belőle. Meg kell hallgatni azok panaszait, akik dolgoznak, de nincs megfelelő erejük arra, hogy változtassanak nem megfelelő munkakörülményeiken. Azok a vezetők, akik ezt nem teszik, felelőssé válnak a feszültségekből felszabaduló negatív társadalmi folyamatokért.

A magántulajdon Kálvin gondolkodásában az isteni szuverenitásból következik. A vagyonszerzést nem ítéli el, hanem olyan lehetőségnek tartja, amivel a szegényeken lehet segíteni. Mindemellett a munka és tőke kapcsolatából produktivitás származik és a munkamegosztásnak, a szolgálatok megosztásának szigorú szakértelmen kell alapulnia.

Bármit tesznek is a hívő emberek, Isten parancsolatainak engedelmeskedve kell cselekedniük. Ezért nem jár nekik díjazás. Isten azonban kegyelmesen gondoskodik szükségleteinkről, a fizetség éppen ezért az Ő atyai szeretetének a megnyilvánulása. Ez a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatrendszert is sokkal magasabb szintre emeli, mint az a napjainkban általános szemlélet, hogy a munkabér pusztán a munkaerő piaci ára. A munkáltató, amikor bért fizet, csupán közvetítője felebarátja felé ennek az isteni akaratnak, amely gondoskodik munkása megélhetéséről. (Kálvin figyelme éppen ezért kiterjedt a városban élők különböző csoportjainak a fizetésére is, a genfi hatóságokat ezért több esetben is kérte különböző csoportok juttatásainak megfelelő rendezésére.)

Az üzleti kapcsolatok alapja, hogy Isten rendelése nyomán jutnak el a javak a társadalom egyes rétegeihez, biztosítván a gazdasági körforgást. Épp ezért a tisztességtelen üzleti magatartás nem csak emberi értelemben etikátlan, hanem szentségtörés is. A javak körforgásának alapja az, hogy mindenki a saját területén a képességeinek megfelelő szolgálatot végezze, Isten hívásának megfelelően.

Max Webert a szociológia alapítói közé sorolják. Egyik  tanulmánya, A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme széles körben elterjedt és beépült jó néhány országban a közgondolkodásba, így sokakat befolyásolt abban, hogy a protestantizmusnak a munka kérdésköréhez való viszonyát milyennek lássák.

Weber arra a következtetésre jut a puritanizmus illetve a kálvinizmus hivatásetikája vizsgálatában, hogy a kálvinisták hivatásos munkája arra szolgál, hogy ezzel Isten dicsőségét gyarapítsák. Ez pedig abból következik, hogy Isten olyan társadalmi tevékenységet vár el követőitől, ami a társadalmat az ő céljainak megfelelően alakítja át. A kegyelmi kiválasztás bizonyosságának elérésére szerinte a fáradhatatlan munkavégzés a legkiválóbb eszköz. A pietizmus korában kialakult aszketikus életvezetés vizsgálata során azt a következtetést vonja le, hogy a „református pietizmus a világi hivatást folytató életen belül kívánta biztosítani az üdvözülést, a pietista elvek gyakorlati hatása csupán az volt, hogy még pontosabb és szigorúbb lett a gyakorlati életvezetés aszketikus ellenőrzése és szilárdabb a hivatáserkölcs vallásos rögzítése.”

Weber álláspontjából következően a kapitalizmus intézményei olyan munkásokat kívántak, ami az előbbi életvezetést tette szükségessé. Később már az eszmény is háttérbe szorult, és pusztán a rendszer kényszereivel elérték a megfelelő fegyelmet.

Mai korunkban már nem is beszélhetünk az emberi viselkedésre ható protestáns munkaetikáról, hanem pusztán az intézmények kényszerei kondicionálják a viselkedést? A mai gazdaság, a kapitalizmus nagyon különbözik a múlt század eleitől, fejlődése során maga is átalakult. A protestáns munkaetika azonban továbbra is a gazdasági viselkedés használható szerkezete!

A puritanizmus Európában a XVII. században többek között Magyarországon volt erős. Mivel megmaradt a püspöki és patrónusi rendszer, ezért a gyülekezetek és a lelkészek függése erős maradt két irányban is. Ezért a mezővárosok és a puritán prédikátorok érdeke összekapcsolódott. A puritán mozgalom középpontja az észak-keleti országrész volt, ahol mindhárom hatalom (Habsburg, török, erdélyi fejedelem) hatóköre enyhébben jelentkezett. A hivatalos egyház már a 20-as évektől követte a puritán eszmék terjedését, és 1630-tól a lelkészeknek már fel kellett esküdniük a II. Helvét Hitvallásra és a Heidelbergi Kátéra. Ugyanakkor a küzdelmek azt is eredményezték, hogy néhány fontos puritán elgondolás, pl. a presbitériumok felállítása elterjedt.

Weber a protestáns etika dogmatikai háttereként a Westminsteri Hitvallás 4 cikkelyét használta, míg a magyar reformátusok alapirata a II. Helvét Hitvallás volt. A Weber által megfigyelt részterületekre a következő megállapítások érvényesek:

1.       Az ember maga nem képes az üdvözülésre.

2.       Az Úr az egyént örök életre vagy halálra választja el.

3.       Istennek ez a döntése titkos és kifürkészhetetlen.

Ezeken kívül Weber még kiemelte a Westminsteri Hitvallásból, ami szerint Isten a megváltottak cselekedeteit jóra irányítja, az istentelenek pedig nem kapják meg adományait. A puritánok hangsúlyt adtak a teológia gyakorlati életre vonatkozásának, és így a hit és a kegyesség átvitele a mindennapi életre feladattá vált. Az önfegyelem, önuralom gyakorlása pedig nem egyfajta önsanyargatás, hanem a mértékletes élet miatt szükséges. Az ilyen élet pedig a kiválasztottak jele.

Az egyik mai, modern felfogás szerint a munka értelmét kreatív jellege adja: az egyes individuum önmagát fejezi ki, és önmagát valósítja meg (gondolhatunk akár a Maslow-i piramisra). Azonban véleményem szerint a hit, remény és szeretetből következő keresztyén emberiesség és az emberi igazságosság kritériumai alapján nincs szükség „önmegvalósításra”, egyszerűen követnünk kell Isten „elhívó” akaratát. A szolgálatunkban tehát lehetséges a kegyelem megtapasztalása az Isten iránti engedelmességen keresztül. Mi, keresztyének mind valamilyen szolgálatra hívattunk el, és ennek része a világban végzett munka.

Ennek egy része jövedelmező, egy másik része nem. A munka fontos alkotóeleme annak, amit Istennek felajánlunk, hogy az ő hívására válaszoljunk nap, mint nap. Ilyen értelemben áldás, ha Isten Országa eljövetelén dolgozunk.

Munkánk során azonban nem felejthetjük el, hogy megváltásunk alapja Isten kegyelmének ajándéka. Semmilyen munka nem érdemesíthet minket erre a kegyelemre, hanem a kegyelemre adunk ezzel választ. Isten akarata a mi megszentelődésünk, és ennek cselekvése a hivatásunkon keresztül történik.

Soli Deo Gloria!

 

Teljes cikk

Tibor

A mulasztás bűne

Minden iskolás gyermek számára a legérdekesebb kísérlet a fizika órákon az, amikor egy mágnes segítségével összegyűjtik a vasreszeléket. A fehér papírlap alá tett mágnespatkó hatására az addig összevissza szóródott vasreszelék egyszerre szabályos rendbe áll össze. A mágnes nem engedi, hogy a vasreszelék rendetlenül heverjen a papíron, hanem arra kényszeríti, hogy a mágneses erővonalak mentén egy bizonyos rendbe álljon be. A mágneses erő hatására rend lesz ott, ahol addig rendetlenség volt. A mágneses erő hiánya viszont rendetlenséget idéz elő ott, ahol addig rend uralkodott.

Nem nehéz megvonni a párhuzamot saját életünk és az említett fizikai kísérlet között. A vasreszelék nem más, mint életünk szétszórt, rendezetlen, összevissza dobált dolgai, amelyek között mi sokszor hiába próbálunk meg rendet teremteni. Megpróbáljuk, de még sem megy, valahogy semmi sem akar igazán a helyére kerülni, valahogy nem találjuk azt a rendet, ami szerint pedig rendezni kellene az életünket. A mágnes viszont, amely – illetve Aki – a kellő rendet meg tudja teremteni az életünkben, nem más, mint maga Isten. Isten szeretetének és gondviselésének erővonalai úgy tudják összerendezni életünk szétszórt dolgait, mint a mágneses erővonalak a vasreszeléket. Ha kérjük és engedjük, hogy Isten az Ő szeretetével és gondviselésével belenyúljon életünkbe, akkor addig szétszórt dolgaink egy csapásra úgy rendeződnek, ahogyan azt mindnyájan szeretnénk – és ami még fontosabb: ahogyan Isten szeretné. Arra bíztat ez az ige, hogy bízzuk rá magunkat Istenre, és meg fogjuk tapasztalni, hogy Ő irántunk való szeretetével és hűségével valóban rendet tud teremteni bennünk és körülöttünk. Csodálatos biztatás ez, hogy Isten rendbe szeretné hozni azt, ami számunkra reménytelen feladatnak látszik. Ezért nem szabad reménytelenül szemlélni életünk problémáit, nehézségeit, bűnök ütötte sebeit, mert Isten ereje sokkal nagyobb a bennünk és körülöttünk lévő bűn pusztításánál és erejénél. Jézus feltámadása, az Ő halált is legyőző ereje Isten szeretetének a legteljesebb bizonyítéka. És ha Istennek erre a mindennél erősebb szeretetére hagyatkozunk, akkor rend lesz az életünkben, mert a gonosz már nem győzhet felettünk. És az életünk nem szétszórt vas-reszelékhez fog hasonlítani, hanem Isten szeretetének erőtere által rendezett, áldott és örömteli lesz.(Prókai Árpád)

Csak a saját bűneink választanak el bennünket Istentől, a mások bűnei nem. Foglalkozzunk tehát inkább a saját bűneinkkel. A bűnt felismerni, bevallani és elhagyni, ez az igazi bűnbánat, és a megtérés valódi útja.

Hajlamosak vagyunk azonban csak az elkövetett bűnökkel foglalkozni: ha valami rosszat tettünk. De mi van a mulasztás bűnével – ha valami jót nem tettünk meg? Krisztus példázataiban gyakran találkozunk olyanokkal, akiket a mulasztás bűne miatt ér kárhoztatás. Legjobb példa erre bibliaóráinkon az utóbbi időben tanulmányozott Máté Evangéliuma: Az ember, akit kizavartak a menyegzőről, mert nem volt ünneplő ruhában (ld. Máté 22:12–13). Az öt szűz, aki nem mehetett be a menyegzőre, mert nem volt olaj a lámpásukban (ld. Máté 25:1–12). A szolga, akitől elvették talentumát, mert elásta ahelyett, hogy felhasználta volna (ld. Máté 25:25–28). Néhányan azt mondják, sőt prédikálják, hogy: „jobban foglalkoztat a mélyebb lelki élet.”

Nos, a mélyebb lelki élet éppen az, amit azzal töltünk, hogy másokkal jót teszünk! Sőt, ez alapján leszünk majd megítélve és kapjuk jutalmunkat. „A király… akkor szól a bal keze felől állókhoz is… éheztem, és nem adtatok ennem, szomjaztam, és nem adtatok innom, jövevény voltam, és nem fogadtatok be, mezítelen voltam, és nem ruháztatok fel, beteg voltam, börtönben voltam, és nem látogattatok meg. Akkor ezek is így válaszolnak neki: Uram, mikor láttunk téged éhezni vagy szomjazni, jövevénynek vagy mezítelennek, betegen vagy börtönben, amikor nem szolgáltunk neked? Akkor így felel nekik: Bizony, mondom néktek, amikor nem tettétek meg ezeket eggyel a legkisebbek közül, velem nem tettétek meg.” (Máté 25:40–45). 

„Aki tehát tudna jót tenni, de nem teszi: bűne az annak.” (Jakab 4:17)

Tehát ha lehetőségünk adódik jót tenni – tegyük is meg!

Urunk, látjuk, hogy nélküled szétszórt és rendezetlen az életünk. De köszönjük, hogy Te kész vagy belépni a mi szétszórtságunkba is, hogy rendet teremts benne. Köszönjük, hogy helyrehozod, amit a bűn megrontott. Köszönjük, hogy megbékéltetsz minket egymással, megszabadítasz a rabságból, és Te irányítod, Te rendezed össze, Te adsz értelmet életünknek. Vonj magadhoz minket erősen, hogy ki ne kerüljünk áldott vonzásodból. Ámen

Teljes cikk

Árpád

Napi Ige és gondolat

2015. május 11. 

Élő víz 1.

 Uram, add nekem azt a vizet, hogy ne szomjazzam meg! (Jn 4,15)

 Modern világunknak egyre inkább legdrágább természeti kincsévé lesz a szennyeződéstől mentes, tiszta víz. Egyre több pénzt kell fordítani arra, hogy az éltető víz minden emberhez eljusson. Ahol hiányzik a tiszta víz, ott hiányzik az élet lehetősége is.A tiszta víz és az élet szorosan összetartozó fogalmak. Ahogyan a vízre lehet szomjazni, úgy az életre is. Ma nemcsak a tiszta vízre szomjaznak egyre többen. Sok ember lelkét, szívét, egész emberi valóját gyötri a kínzó szomjúság az Élet után.Jézus tudja ezt, ezért szeretne velünk találkozni. Szeretne minket is megszólítani, ahogyan a samáriai asszonyt megszólította a Jákób kútjánál. S ahogyan a samáriai asszony életére megoldást adott, úgy szeretne a mi bűnös életünkre is megoldást mutatni, az Élet felé vezetni. Szeretne megszólítani igéjével és szeretne Életet adni. A samáriai asszony szemei akkor nyíltak meg, amikor Jézus addigi életének bűneiről beszélt. Jézus azt szeretné, hogy a vele való találkozáskor mi is végiggondoljuk egész addigi életünket, és rádöbbenjünk, hogy amit addig olyan természetesnek vettünk, az az Ő szemében nagyon is kérdéses. A samáriai asszonyhoz hasonlóan számunkra is akkor válik élő vízzé Jézus szava, amikor bűneinkre mutatva igazán szíven talál minket. Akkor lesz Életünk, ha addigi természetesnek vett életünk minden bűnét megvallva és megbánva oda tudunk állni az úrvacsorai asztalhoz, ha oda tudunk járulni a kegyelem helyéhez, ahol az Ő testében és vérében Jézus saját magát kínálja élő vízként nekünk. (Prókai Árpád)

A nap gondolata: Nem mindig jó lelkiismeret az, melyet könnyen meg lehet nyugtatni.

Imádság: Köszönöm Uram szavadat, mely egyedül oltja a lelkem szomjúságát. 

Ámen

Teljes cikk

Tibor

 
logo
Állásajánlat - szakács
 
 
 
 

Kedves Barátaink, Kollégák, Ismerősök!

Magyarországi Református Egyház Kallódó Ifjúságot Mentő Misszió Drogterápiás Otthona
szakképzett szakácsot keres, bentlakásos intézmény 100 adagos főzőkonyhájára.
 
Az állás betölthető 2015. 09. 01-től heti 40 órában, (részben gyermekétkeztetés) ráckeresztúri munkavégzésre.
Munkabeosztás és bérezés megbeszélés szerint.
Jelentkezéseket, fényképes önéletrajz és rövid motivációs levél megküldését az iroda@kimm.hucímre várjuk.

Köszönjük a minél több megosztást.

Üdvözlettel: az MRE KIMM Drogterápiás Otthona munkatársai

 

Teljes cikk

Tibor

 
logo

állásajánlat - budapesti kávézóba

 
 
kozfoglalk_allasajanlat

 

Teljes cikk

Tbor

Elhunyt Prof. Dr. Alfred Jäger

Alfred Jäger azon európai teológusok közé tartozott, aki meglepő realizmussal és éleslátással, ugyanakkor elmélyült teológiai igényességgel volt képes szemlélni az egyház társadalmi szerepvállalásának legújabb kori változásait, különösképpen a diakónia és egyházkormányzás terén. 1941-ben született a svájci St. Gallenben. Teológiai tanulmányait Zürichben, Rómában, Göttingenben, Baselben és Princetonban végezte. 1969−1975 között gyülekezeti lelkész Wolfhalden/Appenzell-ben, 1975−1981 között szülővárosa, a St. Galleni egyetem docense és egyetemi lelkésze. 1981−2006 között volt a Bielefeld/Betheli Egyházi Főiskola (Kirchliche Hochschule Bethel) rendszeres teológiai professzora. A Debreceni Református Hittudományi Egyetem 2006-ban fogadta díszdoktorai sorába
„Alfred Jäger neve összefonódik a német protestáns diakónia intézményes megújulásával, a diakóniai intézmények vezetésének gyökeresen új szempontok szerinti átalakításával. 1985-ben megjelent, »Diakónia, mint keresztyén vállalkozás« c., már címében és tartalmában is provokatív könyvével olyan vitát indított el, amely korábban elképzelhetetlen volt, de a mai napig tart. Alaptétele és kiinduló pontja az a megállapítás, hogy „a diakónia irányítási problémáit úgy kell tekinteni, mint amelyek tipikusan menedzselési jellegűek, és ezért azokat a korszerű menedzselési gyakorlat eszközeivel kell megoldani.” Nemcsak indulatokat váltott ki ez a megállapítás, de elismerést is: „végre akad egy teológus, aki kimondja, amit már régóta tudunk, de hiába akarunk keresztülvinni”. A Jäger által javasolt koncepcióváltás lényege: a teológiai, gazdaságetika, közgazdasági és vezetéselméleti ismeretek oly módon való egymásra vonatkoztatása, hogy ennek eredményeként diakóniai intézményekben és egyházi testületekben egyaránt elérhető legyen professzionális és kompetens irányítás, szűkös anyagi keretek között vagy gazdasági recesszió idején is. Ez nem jelenti a teológiai szempontok feladását modern menedzsment eszköztárának javára – de jelenti azt, hogy a keresztyén teológia partner tudományokat keres és fogad el annak érdekében, hogy a különböző egyházi intézmények irányítása ne csak rutinfeladatok ellátását jelentse, hanem hosszú távon is képes legyen kidolgozni az egyházi szolgálat céljait, vezérkoncepcióját, feltételeit.” (Részlet a laudációból).
Alfred Jäger nemzetközi ismertségét bizonyítja, hogy a német nyelvterületen túl figyelemmel kísérte, szakmailag tanácsolta és segítette számos közép-kelet-európai protestáns egyház (a Baltikumtól, Lengyelországon, Csehországon át Magyarországon és Erdélyben, valamint Szerbiában és Horvátországban) szociális szerepvállalását, diakóniai kezdeményezéseit és intézményhálózatának megerősödését, valamint azok professzionális vezetését. Ilyen értelemben külső szakértőként és oktatóként részt vett a Debreceni Hittudományi Egyetem »Egyházi intézményvezető« posztgraduális képzésének, majd az ezt követő egyetemi szintű, »Pasztorális tanácsadás és szervezetfejlesztés mesterszak« kidolgozásában és beindításában. Legutóbb 2012 őszén tartott lelkésztovábbképző tanfolyamot Debrecenben. »Diakónia mint keresztyén vállalkozás. Nonprofit egyházi intézmények menedzselése« c. könyvének magyar fordítása − a debreceni Szociáletikai Intézet gondozásában − két kiadást ért meg (2003, 2010), s ma is tankönyvként szolgál számos felsőoktatási intézményben. Alfred Jäger 73 évet élt. Emléke legyen áldott!
Dr. Fazakas Sándor
Teljes cikk

Tibor

 
 
logo
Segítségkérés egy volt kliensünk részére
 
 
 
 

Kedves Kollégáink, Barátaink!

Egy kliensünk számára szeretnék segítséget kérni. Befejezte terápiáját a Ráckeresztúri Drogterápiás Otthonban. Folytatja életét párjával, és 2 éves kislányával. Bútorokkal azonban nem rendelkeznek.

Szükségük lenne egy kétszemélyes ágyra, egy gyerekágyra, és egy nem nagy méretű polcos szekrényre. Aki tud ilyen felajánlást tenni, vagy tud valamilyen lehetőségről, kérem, hogy engem keressen a palyazat@kimm.hu e-mail címen.

A segítséget előre is köszönjük!
Deák Ildikó
Református Rehabilitációs Alapítvány

 

Teljes cikk

Örs

                Ha azt mondjuk, hogy közösségünk van vele, és a sötétségben járunk,                                                          akkor hazudunk, és nem cselekezzük az igazságot. (1Jn 1,6)

Az írás világosan fogalmaz, a hazugsággal kapcsolatban. Ha valaki csak képmutatásból vallja magáról, hogy közössége van Istennel az hazudik, becsapja embertársait és saját magát. Ez a sötétség útja, ami semmivel sem visz közelebb Istenhez, mint azok a többi dolgok, amik ezen az úton találhatók. Ne csapd be magad, kérdezd meg magadtól: van személyes kapcsolatod Istennel, vagy csak beszélsz és képzelődsz róla? Vigyázz, ha csak beszéd és képzelgés az, amit Istennel kapcsolatban teszel, az hazugság és sötét dolog. Az igazság azonban az, hogy Isten azt szeretné, hogy megismerd őt és megvilágosodj. Jézus vére megtisztít. Sokan brutális képnek tartják ezt. Pedig ez nem brutálisabb a mi bűneink súlyánál. Azt is mondhatjuk, hogy a bűn véresen komoly dolog. Ha nem hal meg Krisztus érted a kereszten a bűn fog téged keresztre feszíteni. Pál apostol azt mondja: "Mert a bűn zsoldja a halál, Isten kegyelmi ajándéka pedig az örök élet Krisztus Jézusban a mi Urunkban" (Róm 6,23). Hogyan tisztít meg tehát Krisztus vére? Úgy, hogy helyettünk megfizet mindenért, amivel bűneinkért tartoznánk Istennek, embertárainknak, bárkinek vagy bárminek. Csaltál, loptál, hazudtál...? Önös érdekeidet tartod szem előtt, nem szeretsz sem Istent sem embert magadon kívül esetleg nem szereted magad? Megköt a pénz utáni sóvárgás, a siker csillogása, a hatalom mámora, a kéjvágy vagy bármi ami függőséget okoz?  A sor folytatható lenne, és ezek mind-mind tetten érhető dolgok az ember életében. A bűn okozója, a Kísértő, eredményesen munkálkodik és még azt is elhiteti veled, hogy ezek a dolgok nem is olyan rosszak, sőt megengedhetőek vagy kifejezetten jók. A sötétségben, ahol nem látszanak a dolgok nehéz különbséget tenni jó és rossz között. A világosságban azonban minden dologra fény derül. Ámen

Teljes cikk

Tibor

"Boldogok a békességre igyekezők, mert ők az Isten fiainak mondatnak" Máté 5.7.

Talán rendhagyó  bibliai idézettel  kezdeni egy olyan írást, amelynek témája az Európai Unió kialakulása. Ez a közismert mondás azonban nem véletlenül került munkám elejére, és nem is hitbeli meggyőződésemet illusztrálja elsősorban.
Az európai integráció lényege és értelme a békés fejlődés, az európai népek harmonikus együttműködése a korábbi évszázadokra jellemző gyilkos háborúk helyett. Ennyiben Istennek tetsző dolog: a Szentírás számos helyen leszögezi, hogy a béke magasabb rendű állapot, mint a háború. Ha a háború elkerülhető az országok  minél széleseb körű társulása által, akkor ezt a folyamatot minden józan embernek és politikai erőnek támogatnia kell. 
Ám a kimondottan keresztény indíttatású európai integrációs folyamatot mégis annyi keresztényietlen gyűlölködés, ellenségesség kísérte és kíséri ma is. Pedig ami az európaiság eszméjében különleges, az mind keresztény gyökerű. Enélkül a különleges minőség nélkül az Európai Unió csak egy klub, amely segíti a klubtagok érdekeinek érvényesülését egy kegyetlen, versenyre orientált világban, és amely, mint minden klub, attól értékes a tagok számára, huogy mások ki vannak belőle zárva; és az Európai Unió sokszor valóban egy efféle zártkörű, ellenszenvesen fennhéjázó klubnak tűnik.
Mi, „magyarok” az Európai Unió tagjai vagyunk. Bármit is mondjanak felelőtlen politikusok, jobb az ország számára  ehhez a sokszor tökéletlenül működő közösséghez tartozni,  mint kívül maradni. Az is biztos azonban, hogy egy a mostaninál keresztényibb szellemiségű Európai Unióban hazánk is jobban tudna érvényesülni, és az összeurópai fejlődéshez sikeresebben tudna hozzájárulni. Többet tudnánk adni, és többet kaphatnánk.
Keresztyén szellemiségen persze nem azt értem, hogy több templomot vagy egyházi iskolát kellene építeni szerte a kontinensen, vagy hogy több hatalmat kellene adni azoknak a pártoknak, amelyek nevükben hordozzák a keresztyén vagy keresztény szót. Arra gondolok, hogy a kölcsönös jószándék, tisztelet, segítőkészség, a tényleges egyenlőség elve és gyakorlata kellene, hogy meghatározó legyen, nem pedig egyes csoportok anyagi vagy politikai érdeke. Valamit azért jól csináltak az  Európai Unió alapító tagjai, és a csatlakozó országok: a területükön nem volt háború 1945 óta (Ritka kivétel talán csak a legújabban csatlakozott Horvátország). Sajnos, ez nem mondható el egész Európáról...
Dolgozatom elsősorban az európai integrációs folyamat keresztény tényezőire koncentrál. 
"Európa fogalma, mint a tudomány által használatos földrajzi-történeti fogalom, a XVII. század folyamán jelent meg és váltja fel az előtte használatos "keresztény világ/kereszténység" kifejezést"- írja Lönhárt Tamás töténelmi összefoglalójának bevezető soraiban.(2)
Ez a tény önmagában is rávilágít arra, hogy a nemzeti megosztottságok és érdekellentétek fölébe emelkedő egységes Európa eszméje a keresztyénségben gyökerezik.
"Mi ugyanis mindnyájan, egy Lélekben egy  testté keresztelkedtünk, akár zsidók, akár görögök, akár szolgák, akár szabadok, és mindannyiunkat egy Lélek itatott át. Mert a test sem egy tag, hanem sok"(1Kor12,13-14) Pál apostol beszél így Krisztus testéről, az Egyházról, ahol a tagok kölcsönösen segítik, és nem elnyomják egymást.
A középkori Európára azonban ez a kölcsönös szeretet és segítségnyújtás korántsem volt jellemző. Gyakorlatilag állandóan háború volt, hol a földrész nyugati, hol keleti felén, sokszor több térségben egyszerre. A középkori háborúk nem voltak olyan borzalmasak, mint pl. a 20. század háborúi, de a kísérőjelenségei: a nyomor, létbizonytalanság, gazdasági és kulturális visszaesés rányomta bélyegét az emberek mindennapjaira.
Az európai hívők számára sokk volt a Szentföld elfoglalása. A pápaság a királyok kötelességévé tette Jeruzsálem visszahódítását, amely eszme a lovagkorban nagyon is vonzó volt, sok fejedelmi személy saját maga is részt vett a keresztes hadjáratokban. A keresztes hadjáratok nem biblikus jellege valamiképpen elkerülte a kortársak figyelmét. Már a nyolcadik kudarcba fulladt keresztes hadjáraton volt túl a világ, amikor Pierre Dubois (más írásmód szerint Du Bois), a francia és az angol király egyházjogi tanácsadója előállt a megoldással. Az 1250-ben született Dubois Párizsban járt egyetemre, ahol minden bizonnyal Aquinói Szent Tamás tanítványa is volt, majd ügyvéd lett. Szolgált a francia és az angol udvarban is, mint az uralkodó egyházi ügyekben illetékes ügyvédje. 1306-ban a Szentföld visszafoglalásáról írt, majd megjelent a Mélyen keresztyén köztársaság című traktátusa is.
Véleménye szerint csak az európai uralkodók egyesült erejével lehet  visszafoglalni a Szentföldet, ehhez korlátozni kell, sőt, teljesen ki is kell küszöbölni az európai háborúkat. Ennek eszköze szerinte az európai keresztény királyságok egyenlő szövetsége és a külső ellenség elleni egységes fellépés. E konföderatív egységet a katolikus egyház teremti meg és működteti. A vitás esetekben a pápaság döntőbírói jogkörrel renelkezik, a kinevezett laikus és egyházi tagokból álló bírói testület mellett. Az uralkodók testülete lenne a döntéshozó fórum, amely szem előtt tartaná a tudósok és szakemberek tanácsait is. A "rendbontók" büntetése a Szentföld felszabadítása lenne. Pierre Dubois korát messze megelőzően modern gondolkodó volt, a nők oktatását például szükségesnek ítélte. Fent vázolt tervezete is sok modern gondolatot tartalmaz. Annyiban mégsem tekinthető az európai integráció korai hirdetőjének, hogy ezt a mélyen keresztény köztársaságot teljesen a francia királyok irányítanák. Magyar szemmel nézve az sem látszik éppen szerencsés ötletnek, hogy Magyarországot hódítsa meg a nápolyi király, az Anjou. uralkodóval karöltve.
Számomra rokonszenvesebb egy másik francia gondolkodó, a Dubois-hoz hasonlóan halála után elfelejtett, és jóval később, a 19. században újra felfedezett Éméric Crucé. A vallásháborúk által meggyötört francia földön volt szerzetes. 1623-ban jelent meg traktátusa Le nouveau Cynée (Az új Künéasz) címmel. A régi Künéasz Plutarkhosz Párhuzamos életrajzainak egyik  hőse, Pürrhosz király tanácsadója, akinek legfőbb jellemzője a békevágy volt. Crucé a cím választásával is jelezte, hogy egyértelműen és radikálisan békepárti. Szerinte csak így lehetséges a nemzetek együttélése. Az örök béke elérésének és megőrzésének záloga egy velencei székhellyel működő közgyűlés, melynek ugyan a pápa a vezetője, de helyet kap benne a török szultán is. Tervezete forradalmian új gazdasági elemeket tartalmaz. Szabad áruforgalmat, egységes pénzt, valamint egységes mértékrendszert képzel el. Szociális ssempontból is megelőzte korát: szerinte az áĺam felelős a közjó előmozdításáért, kötelessége, hogy pénzzel támogasson bizonyos tevékenységeket.
Nézeteinek ellenfele Jean Bodin volt, a nemzetek szuverenitásának szószólója. Bodin nem ellenzi a háborút, szerinte gazdasági szükségszerűség egyfelől, a belső béke megőrzésének eszköze másfelől. Az idő eleinte Bodint látszott igazolni. A nemzeti királyságok, később a parlamentáris alapon működő nemzetállamok virágkora jött el. A nemzethez tartozás kritériuma sok esetben negatív volt: a francia nem német, az angol nem francia, a magyar nem osztrák. Ez a folyamat talán szükségszerű volt, de Isten helyére a nemzet került sokak szívében, ez pedig nem az az út, amelyen járni kell. Míg a függetlenségre, szabadságra, önrendelkezésre törni helyes, addig a "rút nemzeti gyűlölet"(Katona József),  a sovinizmus tragédiához vezethet. Ahogyan vezetett is sok esetben.
Az európai összefogás gondolata nem tűnt el azért, a legfényesebb elmék dolgoztak ki különféle tervezeteket a századok során. Csak néhányukat említem. 
Rotterdami Erasmus a 16. században egyetemes monarchiát javasol, amely az egyensúly és ésszerűség által kormányzott közös otthon lenne, kulcsa a külső veszéllyel szembeni eredményes fellépésnek.
Sully pénzügyminiszter volt a Párizsért misére is hajlandó IV. Henrik szolgálatában. 1645-ben született tervezetét a királynak ajánlotta. Javaslata szerint föderációba kellene tömörülni az európai öt választott monarchiának (német-római, pápai, lengyel, magyar, cseh), a hat örökletes monarchiának (francia, spanyol, angol, dán, svéd, lombard) és a 4 köztársaságnak (Velence, Itália, Svájc, Belgium). A közös ügyek rendezésére egy Európai Tanácsot kell létrehozni, amely hat regionális  tanács küldöttjeiből állna. Emellet egy Állandó Tanácsra is szükség van, amely parlamentként működne, 66 taggal. A tagokat 3 évente választanák meg. 
A tervezetben nagy szerep jut a kereskedelem szabadságának, a gazdasági kooperációnak. Közös hadseregre van szükség. A határokat közösen állapítanák meg, majd a tanácsok felügyelete alá helyeznék. A tervezet számomra rokonszenves eleme, hogy többek között a Magyar Királyságnak is visszaadná az önállóságát. (Ebben az időszakban hazánk 3 részre szakadt.)
Saint-Pierre abbé, aki nem kevesett merített Éméric Crucé gondolatai közül, Az ötök béke foglalata címet adta 1713-as értekezésének. Abban a korban élt, amelyet felvilágosult abszolutizmusnak is szokás nevezni. Kérdés, hogy XIV. Lajos, akinek az abbé ajánlotta munkáját, mennyire volt felvilágosult, abszolútnak viszont meglehetősen abszolút volt. Saint-Pierre is hitt a monarchiában: tervezetének főszereplői az örök dinasztiák. Ők, mivel hatalmuk állandó, nem kényszerülnek hatalmi harcokra, így befolyásukat a nemzetközi élet zavartalan békéjének garantálására használnák. 
Saint-Piere szerint is fontos a határok állandóságának megőrzése, emellett a döntőbíráskodás és a békés megegyezés is jó módszer vitás kérdések esetén. A működéshez szükséges költségvetést minden állam arányos teherviselése eredményeképp állítanák össze. A szerződés ellen vétőkkel szemben a tagok testületileg lépnének fel. A tervezet egyes elemei megvalósultak a 20. században, a Népszövetség megalakulásakor.
Mint már említettem, sokáig úgy látszott, hogy ezek a kiváló elmék álmodozók, terveik nemesek, de kivihetetlenek. Holott javaslataik nzgyon is gyakorlatiasak, sok ötletük megvalósult az európai integráció konkrét folyamata során. Azonban a francia forradalom után, a Szent Szövetség, majd a forradalmak korában egyértelműen a nemzeti azonasságtudat, a nemzet, mint érdekközösség értékelődött fel és sok esetben átvette a vallás szerepét. Az pedig, ha Isten helyét más foglalja el az életünkben, egyszerűen hibás döntéseket eredményez. Érvényes ez egyénekre, csoprtokra, népekre egyatánt.  A 19.  századi Európában  túltengô sovinizmus  egyéb tényezőkkel együtt az első világháború mészárszékeihez vezetett el.
A világ vezetői  számára is világos lett, hogy valamiképp gátat kell vetni a háborúknak. 1919-ben, amerikai bábáskodás melkett, létrejött a Nemzetek Szövetsége, korabbeli magyar nevén a Népszövetség. Hazánk hamar, már 1922-ben tagja lett. A tagállamok szerződéses kötelezettséget vállaltak a nemzetközi jog betartására, és háború elkerülésére. A szervezet „hatékonyságát” csak egyetlen ténnyel szeretném érzékeltetni: a második világégés mindegyik résztvevője tagja voly a Népszövetségnek, még Japán is. A második világháború  logikus folytatása volt az elsőnek, a nácizmus bűneivel megtetézve. A Népszövetség tehetetlennek bizonyult. 
Három kereszténydemokrata politikus, Robert Schumann, Konrad Adenauer és Alcide De Gasperi  arra az álláspontra jutott, hogy a politikai megoldások ömagukban nem elégségesek. A közös gazdasági érdekek jobban garantálják a békét, mint a békeszerződések. A prosperitás és szabadság pedig, amelyek önmagukban is értékesek, megteremtik az alapját a tényleg tartós békének. 
A saját véleményem az, ami sok keresztény gondolkodóé. Amikor emberi megoldásokat akarunk találni életünk problémáira, valami mindig félresiklik. Egyéneknél is, közösségeknél is. A történelemben jó példa erre a kommunizmus bukása vagy a Népszövetség kudarca. Ha Istent hívjuk segítségül, működőképes megoldások születhetnek.
Az európai összefogás terveit a kezdetektől kísérte a külső ellenség képe. Több évszázadon át a terjeszkedő iszlám volt a külső fenyegetés. A XX. század elején a megszülető, majd egyre erősödő Szovjetunió. A náci birodalom lett  ez az összefogásra késztető ellenség, a második világháború után pedig  újra a Szovjetunió és a vele szövetséges, pontosabban általa megszàllt országok. (Ezek az országok egyébként önmeghatározásuk szerint a Béketáborhoz tartoztak.) Ebben a helyzetben, amikor a hagyományos jobboldali és baloldali pártok egyaránt hitelüket vesztették, a kereszténydemokrácia látszott győztes politikai erőnek. A német Adenauer, a francia Schumann, az olasz De Gasperi egyaránt kereszténydemokrata államférfiak voltak. 
Hittek abbann, hogy a békés fejlődés és a demokrácia Istennek tetsző dolgok, és hogy  gazdasági alapokat megfelelôen lerakva szintén Isten tervét valósítjuk meg. Az európai integráció első sikeresen megalakított szervezete paradox módon egy bizalmatlan gesztusnak köszönheti létét. Franciaország, mint a második világháború győztes (annak tartott) hatalmainak egyike, amellett érvelt, hogy a német acélipart kontroll alá kell vonni. A megoldás azonban elegáns és a németek számára is elfogadható, mi több, örömel fogadott volt. Robert Schumann nevéhez fűzik a tervet, amelyet 1950. május 9-én jelentettek be. Eszerint a német és a francia szén- és acéltermelés egészét közös főhatóság alá helyezik, amely főhatóság nyitva áll más európai ország előtt is. Olaszország éppúgy üdvözölte a tervet, mint a három Benelux állam, a Német Szövetségi Köztársaság is elégedett volt. Egyedül Nagy-Britannia ellenezte a tervet, saját szuverenitását látva általa fenyegetve.
Ennek ellenére 1951. április 18-án luxemburgi székhellyel megalakult az Európai Szén- és Acélközösség (ESZAK), más néven Montánunió. Hat ország volt a tagja már a megalakulástól: Franciaország, Olaszország, az NSZK, Belgium, Hollandia és Luxemburg.
Intézményei a következők voltak:
     - Főhatóság
     - Közgyűlés
     - Miniszterek Különleges Tanácsa (Miniszterek Tanácsa)
     - Törvényszék (Bíróság)
A későbbi Európai Unió megalakulása felé vezető út első lépése az volt, hogy a tagáĺlamok lemondtak a saját szén és acél feletti rendelkezés jogáról, és átruházták azt a Főhatóságra. Így ez utóbbi a tagállamoktól független irányító szerv lett. Kilenc tagú testület irányította: Franciaország, az NSZK és Olaszország 2-2, míg a Benelux államok 1-1 tagot delegáltak. Az elnök a tagok közül került ki. Az első elnök Jean Monnet volt. A Főhatóság küldetése az volt, hogy meggyőzze a nemzetállamokat a közös érdek megvalósításának fontosságáról, valamint modernizálni akarta a szénipart. Részsikereket ért el a gazdasági egységesítés terén, illetve fel tudott számolni több diszkriminatív gyakorlatot. A Főhatóság ijesztően nagy hatalmát ellensúlyozta a többi intézmény. A 78 tagú, évente egyszer ülésező Közgyűlés fő feladata a demokratikus ellenőrzés volt. A 6 tagot számláló Miniszterek Tanácsa, mely a tagállamok nehézipari minisztereiből állt, hozta meg a döntéseket. Végül a 9 tagú Törvényszék (Bíróság) értelmezte a meghozott jogszabályokat, és felügyelte azok betartását. Az ESZAK lett az Európai Gazdasági Közösség (később Európai Közösség), és az Európai Unió alapja. Politikai szerepén túl fontos gazdasági előnyökkel is járt, mivel az 1940-es – 50-es években a megnövekedett igények miatt mindkét fontos ipari alapanyagból hiány keletkezett és az együttműködés keretein belül lehetőség nyílt a készletek koordinált felhasználására. A Párizsi szerződés 1952. július 23-án lépett hatályba. A szerződést 50 évre kötötték, így az ESZAK 2002. július 23-án megszűnt.
Az 1955-ös messinai konferencia kísérletet tett az európai folyamat újraindítására. A konferencia után számos további, minisztereket vagy szakértőket tömörítő találkozóra került sor. 1956 elején felállítottak egy előkészítő bizottságot, amelynek feladata az volt, hogy jelentést készítsen egy közös európai piac létrehozásáról. A bizottság Brüsszelben ült össze az akkori belga külügyminiszter, P.H. Spaak  elnökletével. A bizottság 1956 áprilisában nyújtott be két tervezetet, egy közös piac és egy közös atompolitika létrehozásáról.
1957. március 25-én Rómában aláírtak két  szerződést. Mivel a ratifikálásuk is rendben lezajlott, mindkettő életbe lépett 1958. január 1-jén. Az első szerződés hozta létre az Európai Gazdasági Közösséget (EGK), a második az Európai Atomenergia Közösséget (Euratom). Együttes nevük Európai Közösségek.
Az EGK alapító tagjai a "Hatok" voltak: Franciaország, az NSZK, Olaszország, valamint a Benelux államok. 
Céljai: - tartós és kiegyensúlyozott növekedés
           - stabilitás és kiszámíthatóság megteremtése
           - magasabb életszínvoonal biztosítása
           - az erőforrások egyesítése
           - béke és szabadság megőrzése.
Sajátos, hogy ez a kettő került a célok listájának végére. Úgy érzem, ezek a valódi célok, amelyek eléréséért megéri az a  sok fáradság,  amibe az összefogás, szövetkezés, egyeztetés kerūl. A többi pedig mind kényszerű dolog, de a békéhez és szabadsághoz képest eszköz jellegű célok.
Az EGK feladatai, amelyek elvégzésével elérhetőek a fenti célok:
1. A tagállamok közötti vámok leépítése, ezzel a mennyiségi korlátozások megszüntetése
2. Közös vámtarifa és kereskedelempolitika harmadik országokkal szemben
3. Szolgáltatások, tőke, valamint a személyek (munkaerő) szabad áramlásának biztosítása a tagországokon belül. (Számomra itt is sokatmondó a sorrend. Elfogadom, hogy ez egy gazdasági társulás, mégis: ahol épen személyekről esik szó, ott nekik kellene a legfontosabbnak lenni.)
4. Közös mezőgazdaságpolitika.
5. Közös közlekedéspolitika. 
6. Közös piacon a verseny megvédése érdekében közös szabályozás.
7. Jogharmonizáció a közös piac hatékonyságának érdekében. 
8. Európai Szociális Alap létrehozása a munkavállalók foglalkoztatása és az életszínvonaluk      növelésének az érdekében.
9. Európai Beruházási Bank felállítása. Új segélyforrások biztosításával járul hozzá a gazdasági növekedéshez.
10. A tengerentúli országok és birtokok társulását támogatják.
A szerződés szerint a célokat fokozatosan, 12 év alatt kell elérni. Ez a 12 év három, egyenként 4 éves ciklusra bomlik.
Az EGK intézményi szervei:
- a Közgyűlés
- a Tanács,
- a Bizotttság és 
-a Bíróság
A Közgyűlés elsősorban tanácsadó szerv, de ellenőrzési joga is van. A tagállamok képviselői alkotják.
A Tanács feladata elsősorban a tagállamok gazdaságpolitikájának öszehangolása. A tagállamok képviselőiből áll. Minden kormány egy tagot delegálhat. Az elnöki tisztséget minden tagállam egy fél évig tölti be, előre meghatározott sorrendben. A tagállamok a népességszám és a tagállam gazdasági súlya szerint rendelkeznek szavazati lehetőséggel. ( Ez megint csak elgondolkodtató: Az érthető, sőt jogos és demokratikus is, hogy több embernek több szavazat jár. Ám a gazdaság súlya szerinti mmegkülönböztetés nem segíti az egyenlőséget.)
A Bizottság végrehajtja a Tanács által hozott határozatokat. Véleményeket terjeszt elő, de van saját határozathozatali hatásköre is. Fūggetlen a tagállamoktól, a közösség érdekébben jár el. A tagállamok kormányai közös megegyezéssel nevezik ki a tagokat 4 évre, ami megújítható. A Bizottság az elnököt és a két alelnököt a tagok közül választja meg.
A Bíróság biztosítja a jogi kereteket és a törvényességet. Akkor járhat el, ha egy tagállam vagy maga a Közösség nyújt be keresetet. Feladata a szerződések értelmezése, a Tanács által létrehozott alapokmány értelmezése, valamint a törvényesség betartatása. A Bíróság 7 bíróból és 2 főtanácsnokból áll. Olyan jogászok lehetnek a tagjai, akik saját országukban megfelelnek a legfelsőbb bírói tisztségek betöltésére. A bírákat 6 évre választják, de a testület  3 évenként részlegesen megújul, a bírák felét lecserélik.
Mint említettem, 1957. március 25-én két szerződést írtak alá Rómában az európai integráció felelősei.Az első hozta létre az Európai Gazdasági Közösséget, a második pedig az Európai Atomenergia Közösséget, népszerű nevén az Euratomot. 
A szerződés aláírói megállapodtak az atomenergia békés célú felhasználásában, illetve abban, hogy egymással együttműködve fejlesztik az atomenergia-ipart.
Mindez a következő feladatokat jelentette: 
- összehangolni az atomkutatásokat
-közösen megalkotni a védelmi szabályokat,
- közös piacot létrehozni az atomenergia termelését érintő összes területen - beleértve a tőke és a szakemberek szabad mozgását.
Alapító tagjai a "Hatok", azaz Franciaország, Olaszország, Belgium, Hollandia, Luxemburg és Németország.
Szervei:
-Közgyűlés
-Tanács
-Bizottság
-Bíróság
(Igazán sajnálatos, hogy a politikai viszonyok miatt hazánk nem léphetett be már a megalakuláskor.)
Az Euratom különálló jogi személy, de a tagság és a szervezet teljesen összeolvadt az Európai Unióval. Az Euratom és az EGK szervezeti struktúrája az ESZAK-éval 1967-ben, az úgynevezett egyesítő szerződés  révén egyesült. Az ESZAK 2002-ben szűnt meg, az Európai Gazdasági Közösség pedig 2009-ben. Az Euratom azonban ezt követően  önálló szervezet maradt.
A föntebb vázolt három szervezet munkája vezetett el az Európai Unió megalakulásához. A szervezet múltja is izgalmas, de a jövője méginkább… Újra az iszlám fenyegetésével kell szembenéznie, vagy a gazdasági és politikai nagyhatalmak miatt kell erősíteni az integrációt? Lesz-e Európai Egyesült Államok, vagy megmarad a tagállamok jelenlegi, már részben feladott önállósága? Én személyesen ez utóbbiban bízom. Heidl Györggyel értek egyet, aki ezt írja Schumannról, Adenauerről és De Gasperiről: "... olyan nemzetek fölötti közösségben vélték megtalálni az emberiség boldogulásának zálogát, amely közösség szuverén, nemzeti sajátságságukat büszkén vállaló és megtartó államok önkéntes szervezete. Az EU végső mintája az a Test, amelynek minden tagjára egyformán szükség van, s ahol a tagok közötti természetes különbség az együttműködést segíti elő, nem a gyengébb tag leigázását....Az EU evangéliumi gyökereit éppoly nehéz lenne letagadni, mint az EU zászlóról a csillagokat"(3)
 
E csillagok egyike (jelképesen persze, hisz már nem lesz több föltéve) hazánké. Azt szeretném, ha az Unió, amely kvázi a miénk is, olyan irányban fejlődne, amely biztosítja az európaiság legjobb értékeinek minél teljesebb érvényesülését.
 
SOLI DEO GLORIA!
 
Teljes cikk

Örs

Gondolatok vasárnapra - Lélek szerinti hit

Igeolvasás: Jn 3,1-8

Ha lepereg előtted életed filmej, ki a Rendező... ?

Egy keresztény számára a Rendező Jézus Krisztus. Ezt egyszerűen krisztocentrikusságnak lehet nevezni. Szerintem a Jézus Krisztus középpontba állítása annak tudomásulvétele, hogy az Ő kegyelme a világban határtalanul és nagyon sokrétűen árad ki. Ott vedd az áldást, ahol kapod, ahol Isten neked adja. Azt gondolom, hogy Isten áldásainak forrásait aligha tudjuk mi emberek bekeretezni és egyetlen felekezethez, módozathoz vagy helyhez kötni. Bezárhatjuk-e a Mindenható hatalmát a magunk elképzelte világba? Nem. Csak elfogadni tudjuk a létezését és keresni, hogy hol találjuk. Mit mond a Szentírás? „A szél fúj, amerre akar; hallod a zúgását, de nem tudod honnan jön és hová megy: így van mindenki, aki a Lélektől született” (Jn 3,8). A hit nem teológia, ezt saját tapasztalatból mondhatom. A teológián nem hinni tanulnak, hanem a kereszténységről, Istenről, egyházról annak viszonyairól, elméleti megközelítéseiről, kulturális vonatkozásairól, elmúlt és jelenkori eseményeiről, hatásokról és ellenhatásokról, az egyház helyzetéről, koncepciókról, ki mit mondott mikor és még nagyon-nagyon sok mindenről – mindehhez nem kell hit, vagy éppenséggel nem vezet el a hitre, maximum csak feltételezi az emberről, hogy hisz. A hitnek a forrása nem a teológia és nem a dogma, még csak nem is az egyház, sőt a Biblia sem, hanem Isten. Maga a Biblia mondja: a hit Isten ajándéka. Tőle lehet kérni, és hogy ezt miképpen adja nekünk ajándékba azt Ő határozza meg, nem mi. Ezért én teológiai megfontolásokból soha nem kételkednék senki személyes hitbeli meggyőződésében, mert nem tudom milyen kapcsolat van közte és Isten közt milyen állapotában volt épp akkor, amikor Isten hitet ajándékozott neki. Nem tudhatom, hiszen én is ember vagyok. Nem létezik szabványhit. Nyilván az egyház, aminek politikai és társadalmi befolyása volt, hozzászokott ahhoz, hogy úgy a legellenőrizhetőbb a laikus tömeg, ha egyforma módon hisz, a dogmák, és szertartások mentén, mert az követhető. Aki ettől eltér az az eretnek, mert nem ellenőrizhető le hitének módja. Nos, ezzel azonban van egy baj, ez nem Isten rendelete szerint való eljárás. Nem mondhatjuk azt, hogy ha így vagy úgy hiszel csak és kizárólag akkor üdvözülsz. Isten nem tanítja, hogy miképp higgyél, hanem azt tanítja, hogy Benne higgyél, de azt mindenképp. Olyan is van aki hisz, de nem Istenben, de az egészen más problémakör, amit most azt hiszem nem kellene belehozni ebbe a témába. Az Istenben való hitnek azonban egész személyes lehetőségei vannak. Az Istennel való személyes kapcsolat pontosan az Istenben való személyes hitet feltételezi. Nézzünk bibliai példákat, Ábrahám, Jákób, Mózes, Dávid, Illés, Dániel vagy Ezékiel, csak néhány név az Ószövetségből különböző korokból és mindegyiknek külön-külön útja volt, Isten külön-külön tett csodákat általuk és velük, kapcsolatuk is külön-külön egyedi volt Istennel. Ha a tanítványokat nézzük és Pál apostolt, azt látjuk, hogy mindegyiknek személyes kapcsolata volt az Úrral és ebben benne volt nem csak saját lelkiségük, hanem családi, társadalmi hátterük, jellemük, minden. Mégis a sokszínű példák egyetlen közös és meghatározó vonása, hogy mind Istenhez kötődnek valamilyen módon és nincs köztük semmilyen minőségbeli különbség. Ha pedig a hit ennyire személyes dolog, akkor nyilván, hogy Istennek ezzel a személyes jelleggel is célja van, csak fel kell ismernünk, hogy számunkra mi is ez pontosan. Kálvin írja egy helyen: az igehirdetésben való sokszínűség legalább olyan legyen, hogy az mindenkit Krisztushoz vezéreljen.

Ámen

Teljes cikk