Szolgálat és munka
A világi hivatások kapcsán elmondható hogy sem Luther, sem Kálvin esetében a hivatás nem csupán gazdasági fogalom, hanem azt is szolgálja, hogy a hétköznapi életben végzett munka során „megszentelődésünkben előrehaladjunk”. Lutherhez képest Kálvin már Isten szolgálatát az élethivatással azonosítja. „A napi munka becsületes és lelkiismeretes végzése igazi istentisztelet.” Ez pedig Kálvinnál a predesztináció tanításából következik szemben Lutherrel, aki megigazulástan összefüggéséből indul ki. Az ember tehát Istennel „együttmunkálkodik”, és az Ő gondviselésének ily módon megvalósítója is. Az így végzett munka a társadalom számára is hasznos, és a hívő ember megfelelő önfejlődését is jelenti egyben. Kálvin egyházszervezési gyakorlatát pedig az újkori demokráciák előzményének tekinthetjük, a hatalommegosztás elve kétségkívül Kálvin hatása nyomán vált a demokráciák egyik alapelvévé.
„Kálvin szociáletikája”: Kálvin ugyan teológiájából vezette le szociáletikáját, de a megvalósíthatóság szempontjából az adott társadalmi viszonyokra is figyelt. Kálvin szerint a szociálpolitika alapja a keresztyéni méltányosság, a felebaráti szeretet. A gazdasági életben is mindent ezeknek a biblikus felebaráti elveknek kell alárendelni. Lehetséges például a kamatszedés, de annak mértékét a méltányosság jelöli ki. (Az igazán szegényektől nem lehet kamatot szedni!) A hitből való elkötelezett élet mindenekelőtt közösségi élet, amelyet a „látható egyház” szabályoz, kijelölve a társadalmi-gazdasági cselekvés határait, elkötelezvén a közösség tagjait a rászorultak megsegítésére. Kálvin az államot egy organikus közösségnek tekinti. Nem a hatalmi viszonyok fontosak, az állam feladata pedig a szociális gondoskodás. Ha azután a vezetők visszaélnek hatalmukkal, az egyes embernek csak passzív ellenálláshoz van joga. Kivételes helyzetben egy már létező csoport, intézmény lehet jogosult az ellenállásra. Hitbéli szempontból ekkor az isteni elhívást kell felismerni és érvényesíteni.
Isten gondviselése nem szorítja háttérbe az ember munkáját, sokkal inkább az alapját adja meg. Fazakas Sándor ennél még tovább megy: az emberi munka teológiai motivációját abban találja, hogy Isten munkálkodásából következik az embernek a munka iránti kötelessége. Ehhez kapcsolódik a megszentelődés, amely az Isten Igéje szerinti életvitelt lehetővé teszi.
Aki szabadon szolgál, dolgozik, az részt vesz a gondviselés munkájában. A munka tehát megbecsült tevékenység, hiszen Isten munkája a teremtésbeli illetve folyamatos gondviselésének a megnyilvánulása, ezt a munkát folytatja az ember élete során. Az ember részese Isten gondviselő munkájának, tehát önmagáról is köteles gondoskodni, amennyiben erre lehetősége van.
A munkának kettős jellege jelen van, hiszen a bűneset előtt a munka örömteli volt, utána Isten büntetése alá került, és az ember elidegenedett a munkájától. Krisztus kegyelme ettől szabadít meg.
A vasárnap megtartása a munka kezdőpontja. (Több európai országban a hét első napja a vasárnap.) A keresztyének a szombatot a vasárnappal, mint a feltámadás napjával cserélték fel.
A világi hivatásgyakorlást Luther nyomán Kálvin minőségileg felértékeli, ugyanakkor a munka nála teológiai tartalmat is hordoz, mint a „hit megélésének és megtartásának egy formája”. Kálvin értelmezésében a hivatás megválasztásával az ember Isten elhívására válaszol, mégpedig elsősorban a közösség szolgálatának szükségére, és nem az anyagi előnyökre nézve. A nemkívánatos munkát is vállalni kell, amíg a megfelelő hivatásgyakorlásra lehetőség nem nyílik.
A „Szentek Gyülekezetének” szüksége van a világi közösség politikai és gazdasági segítségére, attól nem zárkózhat el, ezért a hivatások végzése is ezt a célt szolgálja.
Napjainkban az egyensúly erősen elbillenni látszik: sokan a munkát pusztán pénzkereső tevékenységnek tekintik. A pályaválasztásnál is az a legfontosabb érv, hogy az adott képességekkel hol lehet a legtöbb pénzt keresni. Ez azonban visszahat az életpályára is, hiszen nem olyan foglalkozásokban munkálkodnak, amikben a legtehetségesebbek.
Isten hívása pedig erősen leszűkül, például a lelkészi, a diakónusi hivatásra. Az emberek nagy tömegei pedig egyáltalán nem érzik jól magukat abban a foglalkozásban, amit választottak magunknak.
Kálvin szerint először Isten akaratát kell keresnünk, hogy milyen szolgálatra hív minket, és aszerint kell választanunk hivatást. A mában a szülőknek is ügyelniük kell arra, hogy ne a saját szempontjaikat érvényesítsék és rossz tanácsadók legyenek, hanem a gyermekek lelki értelemben találják meg hivatásukat. Erre vonatkozik, hogy Kálvin idején milyen módon nyújtottak segítséget a szegényeknek ahhoz, hogy élethelyzetük megváltozzon. Eszerint pusztán az anyagi segítségnyújtás nem elegendő a szegényeknek. Az oktatáson keresztül és a hatóságok segítségével munkalehetőségeket kell teremteni, hogy az életkörülményeik megváltozzanak. Ennek jó példája Kálvin idejében az oktatási rendszer, és az, hogy az egyház aktívan részt vett a munkalehetőségek keresésében.
A hivatás nem szükségszerűen egy életre szóló, ennek megfelelően nem kell minden áron abban a hivatásban, társadalmi helyzetben maradnunk, amiben születtünk, de mindenkinek a gyülekezet, sőt a társadalom számára hasznos funkciókat kell betöltenie Isten hívása szerint.
A munka akkor becsületes, ha a közösségnek is haszna származik belőle. Meg kell hallgatni azok panaszait, akik dolgoznak, de nincs megfelelő erejük arra, hogy változtassanak nem megfelelő munkakörülményeiken. Azok a vezetők, akik ezt nem teszik, felelőssé válnak a feszültségekből felszabaduló negatív társadalmi folyamatokért.
A magántulajdon Kálvin gondolkodásában az isteni szuverenitásból következik. A vagyonszerzést nem ítéli el, hanem olyan lehetőségnek tartja, amivel a szegényeken lehet segíteni. Mindemellett a munka és tőke kapcsolatából produktivitás származik és a munkamegosztásnak, a szolgálatok megosztásának szigorú szakértelmen kell alapulnia.
Bármit tesznek is a hívő emberek, Isten parancsolatainak engedelmeskedve kell cselekedniük. Ezért nem jár nekik díjazás. Isten azonban kegyelmesen gondoskodik szükségleteinkről, a fizetség éppen ezért az Ő atyai szeretetének a megnyilvánulása. Ez a munkáltató és a munkavállaló kapcsolatrendszert is sokkal magasabb szintre emeli, mint az a napjainkban általános szemlélet, hogy a munkabér pusztán a munkaerő piaci ára. A munkáltató, amikor bért fizet, csupán közvetítője felebarátja felé ennek az isteni akaratnak, amely gondoskodik munkása megélhetéséről. (Kálvin figyelme éppen ezért kiterjedt a városban élők különböző csoportjainak a fizetésére is, a genfi hatóságokat ezért több esetben is kérte különböző csoportok juttatásainak megfelelő rendezésére.)
Az üzleti kapcsolatok alapja, hogy Isten rendelése nyomán jutnak el a javak a társadalom egyes rétegeihez, biztosítván a gazdasági körforgást. Épp ezért a tisztességtelen üzleti magatartás nem csak emberi értelemben etikátlan, hanem szentségtörés is. A javak körforgásának alapja az, hogy mindenki a saját területén a képességeinek megfelelő szolgálatot végezze, Isten hívásának megfelelően.
Max Webert a szociológia alapítói közé sorolják. Egyik tanulmánya, A protestáns etika és a kapitalizmus szelleme széles körben elterjedt és beépült jó néhány országban a közgondolkodásba, így sokakat befolyásolt abban, hogy a protestantizmusnak a munka kérdésköréhez való viszonyát milyennek lássák.
Weber arra a következtetésre jut a puritanizmus illetve a kálvinizmus hivatásetikája vizsgálatában, hogy a kálvinisták hivatásos munkája arra szolgál, hogy ezzel Isten dicsőségét gyarapítsák. Ez pedig abból következik, hogy Isten olyan társadalmi tevékenységet vár el követőitől, ami a társadalmat az ő céljainak megfelelően alakítja át. A kegyelmi kiválasztás bizonyosságának elérésére szerinte a fáradhatatlan munkavégzés a legkiválóbb eszköz. A pietizmus korában kialakult aszketikus életvezetés vizsgálata során azt a következtetést vonja le, hogy a „református pietizmus a világi hivatást folytató életen belül kívánta biztosítani az üdvözülést, a pietista elvek gyakorlati hatása csupán az volt, hogy még pontosabb és szigorúbb lett a gyakorlati életvezetés aszketikus ellenőrzése és szilárdabb a hivatáserkölcs vallásos rögzítése.”
Weber álláspontjából következően a kapitalizmus intézményei olyan munkásokat kívántak, ami az előbbi életvezetést tette szükségessé. Később már az eszmény is háttérbe szorult, és pusztán a rendszer kényszereivel elérték a megfelelő fegyelmet.
Mai korunkban már nem is beszélhetünk az emberi viselkedésre ható protestáns munkaetikáról, hanem pusztán az intézmények kényszerei kondicionálják a viselkedést? A mai gazdaság, a kapitalizmus nagyon különbözik a múlt század eleitől, fejlődése során maga is átalakult. A protestáns munkaetika azonban továbbra is a gazdasági viselkedés használható szerkezete!
A puritanizmus Európában a XVII. században többek között Magyarországon volt erős. Mivel megmaradt a püspöki és patrónusi rendszer, ezért a gyülekezetek és a lelkészek függése erős maradt két irányban is. Ezért a mezővárosok és a puritán prédikátorok érdeke összekapcsolódott. A puritán mozgalom középpontja az észak-keleti országrész volt, ahol mindhárom hatalom (Habsburg, török, erdélyi fejedelem) hatóköre enyhébben jelentkezett. A hivatalos egyház már a 20-as évektől követte a puritán eszmék terjedését, és 1630-tól a lelkészeknek már fel kellett esküdniük a II. Helvét Hitvallásra és a Heidelbergi Kátéra. Ugyanakkor a küzdelmek azt is eredményezték, hogy néhány fontos puritán elgondolás, pl. a presbitériumok felállítása elterjedt.
Weber a protestáns etika dogmatikai háttereként a Westminsteri Hitvallás 4 cikkelyét használta, míg a magyar reformátusok alapirata a II. Helvét Hitvallás volt. A Weber által megfigyelt részterületekre a következő megállapítások érvényesek:
1. Az ember maga nem képes az üdvözülésre.
2. Az Úr az egyént örök életre vagy halálra választja el.
3. Istennek ez a döntése titkos és kifürkészhetetlen.
Ezeken kívül Weber még kiemelte a Westminsteri Hitvallásból, ami szerint Isten a megváltottak cselekedeteit jóra irányítja, az istentelenek pedig nem kapják meg adományait. A puritánok hangsúlyt adtak a teológia gyakorlati életre vonatkozásának, és így a hit és a kegyesség átvitele a mindennapi életre feladattá vált. Az önfegyelem, önuralom gyakorlása pedig nem egyfajta önsanyargatás, hanem a mértékletes élet miatt szükséges. Az ilyen élet pedig a kiválasztottak jele.
Az egyik mai, modern felfogás szerint a munka értelmét kreatív jellege adja: az egyes individuum önmagát fejezi ki, és önmagát valósítja meg (gondolhatunk akár a Maslow-i piramisra). Azonban véleményem szerint a hit, remény és szeretetből következő keresztyén emberiesség és az emberi igazságosság kritériumai alapján nincs szükség „önmegvalósításra”, egyszerűen követnünk kell Isten „elhívó” akaratát. A szolgálatunkban tehát lehetséges a kegyelem megtapasztalása az Isten iránti engedelmességen keresztül. Mi, keresztyének mind valamilyen szolgálatra hívattunk el, és ennek része a világban végzett munka.
Ennek egy része jövedelmező, egy másik része nem. A munka fontos alkotóeleme annak, amit Istennek felajánlunk, hogy az ő hívására válaszoljunk nap, mint nap. Ilyen értelemben áldás, ha Isten Országa eljövetelén dolgozunk.
Munkánk során azonban nem felejthetjük el, hogy megváltásunk alapja Isten kegyelmének ajándéka. Semmilyen munka nem érdemesíthet minket erre a kegyelemre, hanem a kegyelemre adunk ezzel választ. Isten akarata a mi megszentelődésünk, és ennek cselekvése a hivatásunkon keresztül történik.
Soli Deo Gloria!