Blog

Tibor

Lélek és élet

 Ettől fogva tanítványai közül sokan visszavonultak, és nem jártak vele többé. Jézus ekkor megkérdezte a tizenkettőtől: Vajon ti is el akartok menni? Simon Péter így felelt: Uram, kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad. (Jn 6,66-68)

 Minden ember, közösség életében vannak meghatározó pontok, jeles ünnepek, választások, döntések. Ezek gyakran mélységekhez és magasságokhoz kötődnek, és azért fontosak, mert olyan meghatározó pontokat jelentenek, ahonnan ki lehet indulni. Jézus és a tanítványok kapcsolatában is van ilyen pont. A vitából, a más szemléletmódból, az összeütközésből, erőtlenségből hitvallás, bizonyságtétel születik.

Egy nagy csodatétel utáni beszélgetésnek vagyunk tanúi. Testi-lelki síkon folyik az eszmecsere, és a beszélgetéseknek következménye, konklúziója van: azaz sokan nem hisznek benne, visszahúzódnak a korábban elismert és rajongott Mestertől és nem járnak vele többé. Ha magunk elé képzeljük az 5000 ember megvendégelésének történetét, a nagy tömeget, akkor veszteségként olvashatjuk, hogy csak csekély töredék követi őt igazán, aztán még jobban lecsökken a létszám, és marad a 12, s még az is megrostálódik. Ekkor kérdezi meg Jézus: „Hát ti is el akartok menni?” Jézus személyessé teszi a kérdést, és nekiszegezi tanítványainak. Általában is van egy olyan érzésünk, hogy fogyunk, mi magyarok is, sokan leszakadnak meglévő közösségekből, vannak „leszakadó régiók” és a gyülekezeteink nagy részében is tapasztaljuk ezt: kevesebben vagyunk, mint voltunk, mint régen. Így a kérdés nem csak régen a tanítványoknak tevődött fel, hanem nekünk is, és a ma emberének is. És mégis erre a furcsa, talán provokáló kérdésre születik meg Péterben a válasz, a hitvallás, a bizonyság: „Uram, kihez mennénk? Örök élet beszéde van nálad.” A válság kiérleli a megoldást. Felismerik Jézusban, hogy kicsoda is ő, így születik meg a felfelé vezető út. Az ige hirdetéséből élet lesz. Jézus az, akinél az örök élet beszéde van. Csak tizenkettő marad a Mester körül, de ők áldást kapnak és az igehirdetésből élet lesz. Egy közösség akkor fejlődik, ha felismeri és meghatározza viszonyát Jézushoz. Mi tehát a lényeg? Két szóban lehet összefoglalni: Lélek és Élet. Jézus beszéde, igéje, szava életet ad. Az életet az jelzi, ha lélegzünk, ha ki-be jár a levegő. Emellett az életnek vannak egyértelmű jelei: a mozgás, természetes dolgok: jövés-menés, találkozások, kapcsolatok, aktivitás. A Lélek közösséget teremt, értelmet, tartalmat generál. Előreutal pünkösdre, az egyház születésnapja is a Lélek erőterében fogan meg. Nem „sokaság, hanem Lélek” (Berzsenyi), nem csak lelkesedés, hanem Lélek és Élet. (Bölcsföldi András)

Köszönjük Istenünk, hogy Te vagy az, akiből az Élet árad, hogy nálad Lélek és Élet van. Hogy nem csak egyszerűen kapcsolódunk hozzád, hanem benned élhetünk, mozoghatunk, létezhetünk. Ámen

Teljes cikk

Tibor

Lelki vizsgálat III.

Amikor Jézus odaért, felnézett és így szólt hozzá: Zákeus, szállj le hamar, mert ma a te házadban kell megszállnom. Ekkor sietve leszállt, és örömmel befogadta. Akik ezt látták, mindnyájan zúgolódtak, és így szóltak: Bűnös embernél szállt meg. /Lk 19,5-7/

 Kopp Mária, a nemrégiben elhunyt pszichológus, a magatartástudomány területén számos felmérést, kutatást végző szaktekintély egyik kutatása szerint a társadalom legboldogtalanabb rétege az, amelyik azt mondja magáról, hogy hiszek, de a magam módján. Ez burkoltan annyit jelent: legyen meg előbb az én akaratom, aztán az Istené.

Zákeus történetében a jelen lévő törvénytudó és tisztelő emberek éppen ezt a réteget rajzolják elénk: ők azok, akik keresnek, szeretnének látni, de látásuk eltorzult, korrekcióra szorul.

Akik ezt látták (mármint hogy Jézus Zákeusnálegy tisztességtelenül meggazdagodott embernél száll meg)mindnyájan zúgolódtak, és így szóltak: Bűnös embernél szállt meg.

Azt azonban ezek a törvénytudó emberek nem látták, hogy Zákeus szívében valami történt! Hogy is láthatták volna, hiszen mi sem látunk egymás lelkébe! Csakhogy ők nem is akarták látni! Ez egy bűnös ember, bűnös volt tegnap is, abból szedte meg magát, bűnös ma is! Márpedig a törvény tanítása szerint, Jézus, ha Isten Fiának, vagy akár csak Mesternek mondja magát, akkor igazán tartózkodhatna egy ilyen embertől. Az ő látásukat zavarta, akadályozta a törvény betűje, az ítélkezés konok keménysége, az önigazulás hamis békessége. Legyen meg a magunk véleménye szerint Zákeus felett az ítélet Jézus szájából! Vajon mi sokszor nem pont ugyanezt várjuk? Isten büntetését ellenségeinkre, mert így helyes, mert megérdemlik? Aztán szólhat a prédikáció akár a bűnbocsánatról is, persze. Keressük mi Istent, látni akarjuk mi is őt, de férjen bele a mi kereteinkbe. Legyen meg előbb az én akaratom, aztán az Istené…

Milyen jó, hogy a Megváltó nem így gondolkodik. Milyen jó, hogy az ő látása nem marad meg a tegnapunknál, nem a múltunk alapján ítél, milyen jó, hogy minden nap kegyelmi időt kínál! Milyen jó, hogy a Megváltó látása nem homályos, hogy az ő szemében a léleknek minden őszinte rezdülése eltörli bűneinknek adóslevelét! Milyen jó, hogy meglátja az emberben a lényeget… Benned is, és bennem is…

Tudunk-e imádkozni rosszakaróink üdvösségéért? Mert az Isten akarata ma is ez, az üdvözítő kegyelem öröme minden embernek. Az ítélgetés lelkétől akkor szabadulunk meg, ha a szeretet lelke foglalja el szívünket.

Uram, bocsásd meg, ha az én lelkemnek is sokszor torz, nem a lényeget megragadó a látása. Ha sokszor én is az irányítható kisdedet keresem Benned, de nem az életnek királyát. Segíts akaratodat tanulnom, a magaméban pedig alázatot gyakorolnom. Ámen.   

 

Teljes cikk

Tibor

 

Lelki vizsgálat II.

 „Ezután Jerikóba ért, és áthaladt rajta. Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő volt. Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, de kistermetű lévén, nem láthatta a sokaságtól. Ezért előre futott és felmászott egy vadfügefára, hogy lássa őt, mert arra kellett elmennie.” (Lk 19,1-4)

 Lehet, hogy a te szemeid előtt is vannak még akadályozó tényezők, melyek meggátolnak, hogy az üdvösség kérdéséig elláss, vagy, hogy a lényeget meglásd akár a Bibliát forgatva kezedben, akár egy-egy istentiszteleten ülve. Zákeus történetében is számos ilyen akadály jelenik meg. Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus, ám Zákeust első renden kis termete meggátolta ebben.  Ő azonban nem egy tehetetlen ember, ilyen egyszerű problémára hamar talál megoldást: felmászik egy fára. Mások fölé emelkedik, ahogyan munkája révén, fővámszedőként, gazdagságának köszönhetően tette mindig is. A lényeg: nem lát jól, a lényeget csak homályosan látná, mások, a tömeg háta mögül, megoldást keres hát rá.

Mindennapi életünkben, testileg-lelkileg bőven akadnak nekünk is látásunkat zavaró, akadályozó tényezők. Talán a mi szemünk elől is mások közelsége, valakinek a konok hitetlensége takarja Jézus lényegét, vagy egyszerűen úgy ütközik bele a látásunk a környező emberek közönyös hátába, mint Zákeus tekintete a jerikói emberek hátába. De: felül lehet emelkedni… Szó szerint is, és lelkileg is. Emelkedj felül a takaró, lehúzó, akadályozó embereken!

Amúgy sem egyszerű meglátni a lényeget, tudnunk kell eltávolodni, felülemelkedni a részleteken, ha valóban szeretnénk mi is meglátni, hogy ki az a Jézus. Reformátor eleink nem ok nélkül tisztították meg templomainkat, végtelen puritán egyszerűségre törekedve. Hogy látásunkat semmi ne akadályozza, csak arra tudjunk figyelni, ki az a Jézus. Miként egy éjszakai díszkivilágításban úszó nagyvárosi főutcáról nehezen fogod megcsodálni a csillagos égbolt szépségét, úgy kell tekintetedet a mindenféle mesterséges, emberi csillogástól eltávolítanod, hogy a betlehemi csillag vezetését egyáltalán észrevedd. Vagy mint ahogyan egy temetőben sétálva nem a monumentális síremlékek hirdetik az örökkévalóságot, hanem hited bizonyossága. Nem a faragott márvány gazdagságában kell meglátni a Krisztust, hanem az egyszerű szavak erejében: a boldog feltámadás reménye alatt.

Akaratlagosan vagy szándék nélkül, de mindig lesznek előtted zavaró és akadályozó tényezők, ha a Jézust keresed. Akarj ezeken felülemelkedni és ezeken túllátni.

Ha egy keresztény érvényesülhet a világban, nem kis oka van a félelemre, hogy nem Krisztussal jár életközösségben.

Uram, kérlek, segíts leküzdeni a szemeim előtt tolongó akadályozó tényezőket, hogy felül tudjak emelkedni a kicsinységen és kicsinyességen, a gőgön és hitetlenségen! Lelked által erősítsd bennem a vágyat és az akaratot, hogy akarjak túllátni a mellékes dolgokon, egyszerűen és tisztán keresni a lényeget! Ámen.

Teljes cikk

Tibor

Lelki vizsgálat 1.

 

„Élt ott egy Zákeus nevű gazdag ember, aki fővámszedő volt. Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus…”  (Lk 19,2-3a)

 A fővámszedő jól ismert története hadd hívjon ma lelki szemvizsgálatra. Hiszen ebben a történetben mindenki szeretett volna valamit látni: Zákeus Jézust; a környező tömeg azt, hogy Jézus dörgedelmes ítéletet mond a bűnös fővámszedő feje felett. Aztán kiderül, hogy ezek a szándékok mennyire torzult lelki látásról árulkodnak, korrekcióra szorulnak, s kiderül az is, hogy maga Jézus mit szeretne látni: nem Zákeus vagyonát, bankszámláját, nem az írástudók okos törvényismeretét. A Megváltó egyetlen dolgot szeretne látni: Zákeus üdvösségét.

Szerette volna látni, hogy ki az a Jézus… Ebből indul ki az egész történet. Zákeus valamit hallott Jézusról, talán csak látványos ingyen cirkuszt akart látni, amikor eldöntötte, hogy megnézi magának azt az embert, akinek a neve körül ekkora felhajtás, bonyodalom kerekedett. Talán valamely gyógyításának híre jutott el Zákeus fülébe? Talán. Emberi kíváncsiság, ami indította? Minden bizonnyal fogalmazhatjuk így. Nagy valószínűséggel nem a bűnbánat lehetősége, az üdvösség reménye, a megigazulás kérdése indította. Nem valószínű, hogy ennyire mély teológiai témák foglalkoztatták, amikor ezt olvassuk róla: szerette volna látni, hogy ki az a Jézus…

   Talán a te szívedben sem fogalmazódik meg minden egyes alkalommal az üdvösség konkrét vágya, amikor olvasod ebben a formában az igei üzenetet. Talán amikor egy istentiszteletre elindulsz, akkor is többet gondolkodsz olyanokon, hogy vajon hányan fognak megjelenni, vagy hány percig fog vajon prédikálni a tiszteletes? Olykor talán inkább kényszernek vagy illendőségnek érzed, hogy megjelenj a gyülekezetedben? Hadd mondjam azt, hogy nem számít. A lényeg, hogy ott legyél, az Ige közelében, Krisztus közelében. A Szentlélek pedig ma is képes, mint Zákeus esetében megcselekedte, hogy lelkednek látása kitisztuljon, hogy a kíváncsiság vagy akár kényszerűség mégiscsak csodás fordulatot vegyen; hogy a lényeget meglátva rád és családodra is igaz legyen: ma lett üdvössége ennek a háznak…

Ha bizonyos vagy a magad dolgában, akkor hadd nevessen a világ, amíg neki tetszik.

Uram, köszönöm, hogy rám is igaz, ami Zákeus életében megtörténhetett, hogy találkozhatok életem Megváltójával. Szeretnélek látni Téged, felismerni Benned az örök igazságot, üdvösségem megadóját! Ámen.

 

Teljes cikk

Tibor

Példaképek

„Szeretteim, most Isten gyermekei vagyunk, de még nem lett nyilvánvalóvá, hogy mivé leszünk. Tudjuk, hogy amikor ez nyilvánvalóvá lesz, hasonlóvá leszünk hozzá, és olyannak fogjuk őt látni, amilyen valójában.” (1János 3,2)

 Amikor egy családba gyermek születik, mindenki keresi, hogy kire hasonlít jobban: édesanyjára, édesapjára? Kicsi korban még csak a külső jegyeket látjuk, a szeme, az orra kié. Aztán ahogyan nagyobb lesz, fejlődik, a lelkülete, az érdeklődési köre szintén árulkodó lehet. Az örökölt gének miatt, és a gyermekre jellemző hasonlítási vágy miatt is!

Különösen igaz ez a viszonyulás gyermekkorunkra, hiszen egy kicsiny gyermek szinte szivacsként szívja magába mindazt, amit a szüleitől, családja körében lát. Természetes, hogy egy kicsi fiú hasonlítani szeretne édesapjára, egy kisleány az édesanyjára, a gyermek minden szót, mozdulatot telhetetlen kíváncsisággal, érdeklődéssel les a felnőttektől, és mosolyt fakasztó tisztasággal utánoz mindent.

S ez a tény bizony sáfárságot, felelősséget, feladatot, életen át szolgálatot is jelent minden családban.

Hogy tudjunk olyan életpéldát mutatni gyermekeinknek, mely alapján akarjanak hozzánk hasonlítani! Ne csak mindennapi szokások szintjén (barkácsolás vagy sütés-főzés), de az istenkeresésében, az ő nevét dicsőítő életben is legyen alapja gyermekeinknek, hogy hasonlítsanak ránk! S hogy emellett tanítsuk őket, hogy a krisztusi példa is ismert legyen előttük, hogy akarjanak hasonlítani életük Megváltójára is! „Hasonlóvá leszünk hozzá…” Mert bizony az általános emberi lélektan, a jellemfejlődés azt mutatja, hogy az idilli gyermekéveknek, amikor a gyermek csak a szüleire szeretne hasonlítani, annak a néhány évnek, míg őket látja mindenkinél szebbnek, okosabbnak, erősebbnek, megbízhatóbbnak – előbb-utóbb vége szakad. A gyermek keres majd magának más példaképeket is – hitelest és hiteltelent egyaránt -, akikre hasonlítani szeretne, akár tanárokat, sportolókat, sztárokat, celebeket.

Mutass olyan példát a családodban, környezetedben élő gyermekek számára, s tanítsd őket úgy, hogy minden, később jelentkező mintát írjon bennük felül Krisztusnak példája, hogy hozzá akarjanak hasonlóvá lenni hitben, szeretetben, reménységben.

Nem az önboldogításra neveli tanítványait az Úr, nem a világtól elvonultan, hanem, a világon keresztül vezetve akarja életünket tökéletességre nevelni.

Uram, köszönöm, hogy felnőtt emberként sem kell példa nélkül élnem, hogy adsz mellém hiteles emberi életeket, kik tiszta hittel járnak Igéd követésében. És köszönöm, hogy Krisztus földi élete előttem is példaként lehet naponként. Szeretnék ehhez a példához hasonlóvá lenni, Lelked újjászülő kegyelme által. Ámen.

 

Teljes cikk

Tibor

Küldetésed a szolgálat


„Ha… megmaradtok a hitben szilárdan és egyenesen, el nem tántorodva az evangélium reménységétől… amelynek én, Pál, szolgájává lettem.” (Kolossé 1:23)

Ki vagyok én? Mi a hivatásom? Pál, aki magára így tekintett: „semmivel sem vagyok alábbvaló a legfőbb apostoloknál” (2Korinthus 11:5), egyszerűen adta meg a választ ezekre a kérdésekre: „Pál vagyok. Az én szerepem a szolgálat. Szolgája vagyok az evangéliumnak és Krisztus testének.” A korai egyházban egyes emberek próbálták meghatározni, hogy melyik apostol a legnagyobb. Néhányan Pált tartották annak, mások Apollóst. Pál azonban ezt mondta nekik: „Hát ki az az Apollós, és ki az a Pál? Szolgák csupán, akik által hívővé lettetek…” (1Korinthus 3:5). Bármi is az elhívatásod, akár egy nagy gyülekezet lelkipásztora vagy, akár csak egy laikus tagja, nem vagy több – sem kevesebb –, mint egy szolga. Isten országában nem számítanak az osztálykülönbségek.„Krisztusban tehát nincs zsidó, sem görög, nincs szolga, sem szabad, nincs férfi, sem nő, mert ti mindnyájan egyek vagytok a Krisztus Jézusban” (Galata 3:28). Szolgák vagyunk, és arra hívattunk, hogy cselekedjük Isten akaratát, bárhová is küld szolgálatba. Ez pedig jó dolog! A szolgaság felszabadít az előadás izgalmától. Senki más nem ítélheti meg teljesítményedet, csak Urad. „Ki vagy te, hogy más szolgája felett ítélkezel? Tulajdon urának áll, vagy esik.”(Róma 14:4). Az foglalkoztasson minket, hogy mi tetszik Istennek, nem pedig az, hogy mi tetszik az embereknek. Szolgálatunk értékelése egyedül Isten hatalmában van. Jézus azért jött, hogy Atyját szolgálja; ezt mondta: „nem a magam akaratát keresem, hanem annak az akaratát, aki elküldött engem” (János 5:30). Ő küldött el téged is, hogy tedd Isten akaratát, és ezt ígérte: „… ha valaki nekem szolgál, azt megbecsüli az Atya” (János 12:26).

Teljes cikk

Tibor

 

Elhívások

„Amikor pedig az egyik vendég meghallotta, így szólt hozzá: „Boldog az, aki Isten országának vendége.” Ő pedig a következőképpen válaszolt: „Egy ember nagy vacsorát készített, és sok vendéget hívott meg. A vacsora órájában elküldte a szolgáját, hogy mondja meg a meghívottaknak: Jöjjetek, mert már minden készen van. De azok egytől egyig mentegetőzni kezdtek. Az első azt üzente neki: Földet vettem, kénytelen vagyok kimenni, hogy megnézzem. Kérlek, ments ki engem! A másik azt mondta: Öt iga ökröt vettem, megyek és kipróbálom. Kérlek, ments ki engem! Megint egy másik azt mondta: Most nősültem, azért nem mehetek. Amikor visszatért a szolga, jelentette mindezt urának.” (Lk 14,15-21)

Amikor meghívunk valakit magunkhoz vendégségbe, kinyitjuk előtte a házunk ajtaját, azzal kifejezzük, hogy elfogadjuk, beengedjük az illetőt az életterünkbe. Nem e-mailen, skype-on, facebookon akarjuk tartani vele a kapcsolatot, hanem terített asztal mellett szeretnénk közösséget megélni vele. Nem akárkit hívunk meg, megválogatjuk, kit engedünk be ebbe a szűk térbe. Azt is tudja azonban minden háziasszony és házigazda, hogy milyen rossz, amikor rákészülődünk egy ünnepre, várjuk a vendégeket finom falatokkal, minden elő van készítve, aztán jön egy telefon: ne haragudj, de nem tudunk menni.

Az Isten országába való meghívás pedig nem szűkkeblű válogatással csak néhánynak szól, hanem minden embernek, s nem egy alkalommal, hanem újra meg újra, míg tart a kegyelmi idő. S vajon hányan utasítják vissza, mondják le a meghívást? S vajon te konkrétan? Kérlek, próbálj emlékezni, csak az elmúlt egy esztendőben hány konkrét meghívást kaptál te vagy családod mondjuk a gyülekezettől, ahova helyileg tartozol? 

Talán keresztelés ünnepén szólt a hívás a későbbiekre nézve a gyülekezet közösségébe. Éltél-e vele? Talán ifjúkorba lépett gyermeked számára hangzott a hívás, konfirmációra ösztönözve. Engedted-e? Közötte meg számtalanszor hangzik a hívás akár istentiszteleten, levélben, gyermeked által a hittanórákról. Biztos vagyok benne, hogy érkeznek hozzád is a meghívások mindenféle gyülekezeti, igei alkalmakra, konfirmációi jubileumra stb. Sokan örömmel fogadják ezeket, de a legtöbb ember válasza azonnal a mentegetőzés, a kifogás. A magyarázat, hogy miért nem.

Ma már nem azt mondjuk, hogy szántóföldet vagy ökröt vettem, hanem azt, hogy azt a kis szabadidőt mégiscsak a családdal kellene töltenem. Ma már az ökröket kell kipróbálni, hanem a számítógépet, az új telefont.

Gyökössy Endre írja ezzel az igével kapcsolatosan: Van valami, ami nagyon el tud keseríteni: az hogy mennyi prédikációt, evangélizációt kibírunk. Igen, hihetetlen, mit kibír a keresztyén ember, ellenállóak, rezisztensek lettünk az igével szemben! Mennyi meghívást is kibírunk, anélkül, hogy személyesen érintve éreznénk magunkat… Sokszor olyanok vagyunk, mint a kavics a folyóban: belül szárazak… Körül ölel bennünket az élő víz, de belül, a szív olyan marad, mint a sivatag…

Pedig ezzel a visszautasítással nem a gyülekezetet utasítjuk vissza első renden, hanem magát a megváltó egy örök, igaz Istent. Aki azt szeretné ma is, ha semmi nem veszne el az általa készített kegyelemből. Ne menj el süket füllel a hívó szó mellett, hiszen „boldog az, aki Isten országának vendége”!

A jóra való törekvésben annyi akadály ér bennünket, amennyi bennünk a világ szeretete. (Kempis Tamás)

Uram, annyiféle meghívással van tele az én postaládám is, hogy sokszor öntudatlanul is szelektálok, s bizony, nem mindig sikerül helyesen. Segíts, hogy mindazt a hívó szót meghalljam, mely lelkiekben épülésemre indítana, vagy amelyik olyan helyre hívna, ahol magam építhetek, erősíthetek másokat. Köszönöm, hogy országodnak vendége lehetek! Ámen.

 

Teljes cikk

Tibor

Vándorlásaink 2. 

 

Az Úr ezt mondta Abrámnak: Menj el földedről… (1Móz 12,1a)

 

Mivel kezdődik Ábrahám vándorlása? Az Úr nevével! Az Úr ezt mondta…

Miként a Biblia első lapján, a Genezis, a teremtéstörténet is ugyanígy Isten nevével kezdődik. Kezdetben teremtette Isten… Ahhoz, hogy a semmiből világ, a káoszból rend, a némaságból élet álljon elő, az Úr jelenléte kellett. Ahhoz, hogy Ábrahám élete áldásokkal gazdagítottként maradjon fenn évezredek múltán is – az Úr jelenléte kellett. Mert ahol ő nincs jelen, ott áldatlan állapotok, káosz uralkodik. De ahol az Úr szava megszólal, ahol Ő kezd el cselekedni, ott új teremtés, új élet, új áldások kezdődnek. Ha azt mondom, áldatlan állapotok, ott nem feltétlenül földi pokolra gondolok, szegénységgel, nyomorúsággal. Áldatlan állapotok uralkodhatnak a kényelem, a cicoma, a pompa közepette is, békétlenség lehet a legfényesebb környezet közepette is. De áldás és békesség lehet a szegényes körülmények közepette is, ha valóban az Úr szava indítja a közösséget, a családodat, mozgatja az utakat. Miként a betlehemi jászol körül nyoma nem volt semmiféle földi gazdagságnak, mégis a legáldottabb hely volt a világon.

Ábrahám egyáltalán nem nyomorból vagy szegénységből indult. Amikor először elindult Kánaán földje felé, Úr-Kaszdim városát hagyta el, amikor pedig az Úr személyesen megszólítja, hogy menj el földedről, Háránban él. Mindkét város az ókorban virágzó és jelentőségteljes település volt, gazdasági, kulturális centrumok. És Ábrahámról is azt olvassuk, hogy nem kis vagyonra tett szert Háránban. És itt mégsem nevezi áldottnak életét az írás, csak ez utánra ígéri: nagy néppé teszlek és megáldalak!

Mert hiába tett szert Ábrahám vagyonra, tekintélyes gazdagságra, mégis idegen istenek földjén élt, idegen isteneket imádtak körülötte, ilyen értelemben véve áldatlan állapotokból kellett elindulnia az áldások útján!

Milyen sokszor kívánunk egymásnak áldást és békességet – akár csak a mai napon –, és legtöbbször azt hisszük, ez az „áldott volt” kézzel fogható gazdagságaink megnyilvánulása. Pedig a valódi áldás és békesség a maga gazdagságával ott valósulhat meg, ahol az Úr jelen van, ahol tisztán keresik az ő akaratát, ahol a környező világ ricsaja, hangzavara, sokszínű csábítása nem nyomja el az Ő hangját.

Legyen így áldott a napod!

Csak azok tudják a világot megmozgatni, akiket az Úr iránti hűségükben nem tud megmozgatni a világ.

 

Teljes cikk

Tibor

Vándorlások


Az Úr ezt mondta Abrámnak: Menj el földedről… (1Móz 12,1a)

 Ha azt a szót mondom: vándorlás, elvándorlás, mindannyiunknak eszünkbe juthatnak képek, emberi történetek ismerősökről vagy éppen idegen arcokról, mai vándorokról, elvándorlókról.

Elmúlt hónapokban híradások állandó témája a bevándorlók és menekültek kérdése, megannyi képsort láthattunk családokról, fiatalokról és idősebbekről, akik télvíz idején, alig felruházkodva, kicsiny csecsemőkkel a karjukon hagyják el hazájukat, hogy idegen földön, nyelvet, semmit és senkit nem ismerve „próbáljanak szerencsét”. Ami ezekre az emberekre van írva, az nem egy reményteli arckifejezés, nem a meggyőződés, hogy most biztosan jó lesz nekünk. Arckifejezésük, megnyilvánulásaik sokkal inkább egy afféle hozzáállást tükröznek, hogy majd csak lesz valahogy. Ennél rosszabb nekünk már úgysem lehet. Amit ott hagytunk, az maga volt a földi nyomorúság, annál minden csak jobb lehet. Szívszorító elgondolni, hogy mi motiválhatja ezeket az embereket, mi lehet az a megélt mélypont, ahol pénz, tudás, kapcsolatok nélkül, gyalogszerrel nekiindulnak egész családok az ismeretlennek…

Ez is egyfajta vándorlás. Próba a kitörésre, menekülés a biztos semmiből a bizonytalanba. 

Aztán az is egyfajta vándorlás, amit magyar honfitársaink, családtagjaink, barátaink választanak tömegével, akik szintén nekiindulnak a nagyvilágnak, hogy idegen földön boldogulást keressenek. Természetesen sokkal jobb körülmények között, az indító gondolat azonban bennük is hasonló: van egy alap csalódottság: ennél, amit itthon tapasztalnak, biztosan csak jobb lehet. Ez is egyfajta vándorlás. Elvándorlás - ahogy tényként halljuk a fogalmat.

Ábrahám jól ismert ószövetségi útjának már a kezdete is egészen másfajta vándorlást rajzol elénk. Más az indító pont, a mozgatórugó, hiszen ő nem egy földi nyomort hagyott a háta mögött, nem minden mindegy alapon indul el. Ő az Isten ígéretére indult útnak.  Mivel kezdődik a nagy út az ígéret felé? Az Úr szavával! Az Úr ezt mondta…

Az Ő szava nélkül ugyanis lehet tekeregni, csavarogni, szerencsét próbálni, járni-kelni a világban, fejest ugrani az ismeretlenbe. Az ő ígéretével, az ő szavával lelkünkben viszont békességgel lehet indulni az ismeretlen felé is.

Minden nap útra kelünk, újabb és újabb vándorlásokra indulunk mi is. Vajon az Úr szava az origó? A tőle kért és kapott szóval indultál ma, hogy áldások útján járhass?

A világ szerint való élet tragédiája, hogy mindig jobban fogy, szűkebbre szorul, a keresztény élet mindig bővül és túláradóbb lesz.

Uram, köszönöm, hogy állandó mozgásban tartod életem, s ezek a naponként megtapasztalt utak mégis állandóságra tanítanak. A világ teremtésétől kezdve örök és változhatatlan szavad mindenhatóságára, ígéreteid megbízhatóságára. Segíts ezt az egyszerű képletet naponként tanulnom: Te szólsz, s én indulni kész szívvel hallom szavadat. Könyörülj a mai vándorlókon, kik biztonságot vágyva menekülnek új hazát keresve. Ámen.

 

 

Teljes cikk

Tibor

Isten útja

Bölccsé teszlek, és megtanítalak, melyik úton kell járnod. Tanácsot adok, rajtad lesz a szemem. (Zsoltárok 32:8)

 A közelmúltban nagyon nehéz döntés előtt álltam. Rágódtam rajta, hogy mit válasszak. Istenhez fohászkodtam, és kértem, hogy mutasson utat. Akkor talált meg engem ez az Ige. Meg is nyugodtam. Nincs miért idegeskedni, aggódni, nyugtalankodni, mert az Úr megmutatja a helyes utat, tanácsot ad, szemmel tart.

A magam útján járok. Sokan tartják ezt önmagukról. Isten gyermekeinek nem ez a feladata. Mi nem a magunk útját járjuk, hanem arra szeretnénk menni, amerre az Úr mutatja. Akkor lesz lelki békénk egy-egy nehezen járható úton is, ha azért járunk rajta, mert Urunk mutatta meg. Ehhez azonban az Úrral való szoros kapcsolatra van szükségünk. Igeolvasás, elmélkedés, imádkozás. S van még egy fontos, nélkülözhetetlen mozzanat: az engedelmesség. Ha ez nincs meg bennünk, akkor az előbbiek hiábavalóak. Ha a megértett Igét nem valósítjuk meg, vagyis nem engedelmeskedünk az Úr útmutatásának, akkor hiábavalóvá lesz kegyességünk, becsapjuk önmagunkat. Mert Istent nem lehet. Sohasem. Engedd, hogy utat mutasson, hogy tanácsot adjon és tedd is meg azt, amit kér tőled…

Gyakran panaszkodsz, hogy nem találsz meghallgatásra. Ne cseréld össze a szerepeket. Azt követeled Istentől, hogy: tegye meg a te akaratodat, valósítsa meg a te tervedet, legyen a te szolgálatodra. Imádkozni ennek éppen az ellenkezője... imádkozni annyi, mint: akaratodat fokozatosan átengedni Isten akaratának, hogy az működjék benned, hagyni, hogy a te szereteted helyébe Isten szeretete áramoljék, megvalósítani közreműködéseddel az emberek között az Atya tervét és mindenható Szeretetét. (M. Quoist)

Köszönöm Uram, hogy te akarsz bölccsé tenni, tanítani, utat mutatni számomra. Ez megkönnyíti előrejutásomat. Igaz, egyben komoly nehézséget is jelent, hogy ne önmagamat valósítsam meg, hanem a te velem való terveidet. Köszönöm az iránytűként használható Igédet is. Ámen

 

Teljes cikk